قائم مقام دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

ارکانی که در انتخابات دخیل هستند برنامه‌های خود را شفاف بیان کنند/ قوه مقننه از دو بال تقنینی و نظارتی خود استفاده کند

خجسته پور در ارزیابی عملکرد مجلس یازدهم و انتخابات مجلس آینده نکاتی را بیان کرد.

علیرضا خجسته پور قائم مقام دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین درباره عملکرد مجلس یازدهم در سال پایانی آن بیان کرد: مجلس یازدهم با ویژگی‌های خاصی نسبت به مجالس پیشین تشکیل شد و یکی از ویژگی‌های خاص آن جوانگرایی بود و دیگری هم این بود که مقام معظم رهبری آن را مجلس انقلابی نامیدند.

وی ادامه داد: در حوزه طرح‌ها و لوایحی که مصوب شد هم گزارش عملکردی از سوی رئیس مجلس شاهد بودیم که اگر بخواهیم به صورت کلی و کیفی به عملکرد آن نمره دهیم معتقدم که نمره قابل قبولی خواهد گرفت. البته که در برخی از حوزه‌ها مجلس باید ریل گذاری خود را تغییر دهد برای مثال در حوزه نظارت و ارتباط با واحد‌های اجرایی کشور به نظر می‌رسد که مجلس باید رویکرد خود را تغییر کرد و جایی که قوه مقننه از دو بال تقنینی و نظارتی خود استفاده کند به نظر بهترین نقطه قوت برای قوه مقننه است و جایی که قوه مقننه در مسائل جزئی مانند انتصابات دخیل می‌شود آنجا می‌تواند پاشنه آشیل مجلس شود.

خجسته پور با اشاره به انتخابات آتی مجلس بیان کرد: در زمینه انتخابات ۱۴۰۲ هم باید گفت که بسیار مهم است برای کشور حتی شاید اهمیت آن از انتخابات قبلی نیز بیشتر باشد چرا که ما در دو سال اخیر موضوعات مختلفی را پشت سر گذاشتیم برای مثال اغتشاشات و فشاری که بر مردم در زمینه معیشت هست و تحریم‌هایی که مدام دارد بر ما بیشتر می‌شود در حوزه‌های مختلف اینها مسائلی است که ممکن است بر انتخابات موثر باشد.

فعال سیاسی تاکید کرد: به نظر می‌رسد که این انتخابات یک نقطه تجلی حضور مردمی است و  مقام معظم رهبری نیز بر چهار ویژگی این انتخابات تاکید کردند و زودتر از همیشه درباره انتخابات صحبت کردند، زیرا مقام معظم رهبری معمولا در ابتدای سال درباره انتخابات انتهای سال صحبت نمی‌کردند و تذکر می‌دادند که نباید از ابتدای سال فضا را به سمت انتخابات ببریم، اما این بار شاهد بودیم که زودتر وارد فضای انتخاباتی شدند و چهار کلید واژه، رقابت، سلامت و امنیت را مطرح کردند و به نظرم باید ارکانی که در انتخابات دخیل هستند برای مثال وزارت کشور، شورای نگهبان و ... برنامه‌های خود را شفاف در زمینه مطالبه مقام معظم رهبری بیان کنند.

وی در پایان بیان کرد: علاوه بر این نهاد‌هایی که وظیفه تهییج مردم را برای حضور در انتخابات دارند برای مثال رسانه‌های کشور نباید به ارائه برنامه‌های کلی بسنده کنند ؛ بلکه شاخص‌های خود را تشکیل دهند و نشست‌هایی درباره انتخابات برگزار کنند. همچنین جریانات سیاسی هم باید فضا را به سمت رقابت سالم جلو ببرند تا ما شاهد حضور پرشوری از مردم در این دوره از انتخابات نیز باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار