وخامت اوضاع انسانی و مشکلات مراکز درمانی سودان به سبب جنگ

جنگ و درگیری در سودان مشکلات زیادی برای مراکز درمانی و بیماران نیازمند خدمات درمانی بخصوص افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن مثل بیماران کلیوی و نیازمند دیالیز به وجود آورده است. 

ادامه درگیری‌ها بین ارتش و نیرو‌های واکنش سریع در سودان، اوضاع انسانی بخصوص اوضاع بهداشتی و درمانی به شدت رو به وخامت گذاشته است. 

به گزارش شبکه العالم، به دنبال توقف فعالیت هفتاد درصد از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در خرطوم پایتخت این کشور، افراد دارای بیماری‌های مزمن بخصوص افراد مبتلا به نارسایی کلیه، به مراکز درمانی استان بحر الاحمر در شرق سودان روی آورده اند. 

 با از کار افتادن مراکز دیالیز در خرطوم پایتخت سودان به سبب جنگ در این کشور، بیماران کلیوی به پورت سودان در شرق این کشور روی آورده اند و در این شهر نیز فقط یک مرکز دیالیز وجود دارد و آن هم پیوسته پر از بیماران استان بحر الاحمر است و همین امر ظرفیت این مرکز را برای پذیرش بیماران دیگر استان‌های سودان بخصوص خرطوم و دارفور در غرب سودان، تحت تاثیر قرار داده است.

یاسر محمد محمود مدیر مرکز بیماری‌های کلیوی در پورت سودان می گوید: قبل از جنگ هم مراجعه کنندگان برای دیالیز بسیار زیاد بود و روزانه حدود ۲۶۰ مراجعه کننده دارد. این مرکز قبل از جنگ نیز تحت فشار قرار داشت.

در این مرکز ۳۷ دستگاه دیالیز وجود دارد که فقط ۲۷ دستگاه از آن‌ها کار می‌کند و ده دستگاه دیگر به سبب فشار وارده بر آن‌ها و استفاده زیاد از کار افتاده اند و تامین قطعات یدکی برای راه اندازی آن‌ها نیز به سبب جنگ در این کشور بسیار دشوار است و همین امر سبب شده است بسیاری از بیماران در صف طولانی برای دیالیز به انتظار بنشینند.

کودکان مبتلا به نارسایی‌های کلیوی به سبب کمبود دستگاه‌های دیالیز، با مشکلات بیشتری در این مرکز روبرو هستند و همین امر سبب شده است پزشکان و پرستاران برای پاسخ دادن به نیاز‌های بیماران در دو شیف صبح و عصر، کار کنند. این در حالیست که کارکنان در سودان دو ماه است که حقوق دریافت نکرده اند.

همه تلاش می‌کنند امکانات لازم بخصوص آب و برق این مرکز درمانی را تامین کنند تا فعالیت خود را به بهترین وجه انجام دهد. بخش اعظم این نیاز‌ها را سازمان‌های خیریه و داوطلب تامین می‌کنند. مرکز درمانی بیماران کلیوی و دیالیز با توجه به مراجعه شمار زیادی از بیماران از استان‌های دیگر مثل خرطوم و دارفور و افزایش فشار‌ها بر آن، به کمک‌های بیشتری برای انجام فعالیت‌های خود نیاز دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار