روستای داهوئیه، میزبان عاشقان سوگواره تعزیه می شود

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار زرند گفت: برگزاری سوگواره‌ تعزیه در شهرستان زرند به مرکزیت روستای داهوئیه تصویب شد.

محمد ایزدی با اشاره به اهمیت حفظ آئین‌ها و شعائر دینی و مذهبی گفت: تعزیه خوانی در زرند جایگاه ویژه‌ای داشته است و در بسیاری از مناطق هم برگزار می‌شود.

 او با اشاره به اینکه داهوئیه یکی از مهم ترین مناطق در استان کرمان است که علاوه بر وجود امامزاده‌ای صاحب کرامت، سابقه‌ تعزیه خوانی در آن دارای قدمت است، افزود: خوشبختانه امسال در روستا‌های شاخص شهرستان با همت بخشدار، شورا‌های اسلامی و دهیاران، رویداد‌های متعددی با بهره گیری از ظرفیت‌های طبیعی، تاریخی و معنوی آن‌ها برنامه ریزی شده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار زرند با اشاره به اینکه در کنار برگزاری جشنواره ها به دنبال معرفی ظرفیت‌های روستایی با استفاده از فرصت بسیار مهم محرم و صفر هستیم، بیان کرد: موضوع تعزیه خوانی داهوئیه پس از طرح در فرمانداری، با توجه به بخش های مختلفی که ارائه شد به صورت خاص مورد استقبال قرار گرفت؛ بنابراین با توجه به اهمیت موضوع و برگزاری سوگواره  در داهوئیه طی ۳ روز در اوایل ماه صفر با حضور میهمانان و گردشگران، باید بهترین عملکرد را داشته باشیم.

محمد اسلامی، رئیس میراث فرهنگی زرند هم در این جلسه گفت: آئین‌های مذهبی و آداب و رسوم محلی، نقش بزرگی در رونق صنعت گردشگری دارند و خوشبختانه تعدادی از آئین‌های مذهبی زرند نیز به ثبت ملی رسیده که نشان از عمق تمدن و باور‌های فرهنگی و مذهبی زرندی‌ها در طول تاریخ دارد.

او با اشاره به ثبت ملی برخی از آیین های مذهبی در زرند از جمله: آئین علمبندان عبدل آباد بادیز، قنبرخوانی شعبجره و آبگوشت امام حسینی افزود: تمام روستا‌های شهرستان زرند دارای مراسم‌های مذهبی هستند که مشترک و گا‌ها به صورت کاملا مشابه اجرا می‌شوند و بحث ثبت ملی آن‌ها از سوی واحد ثبت آثار وزارت میراث فرهنگی برای یک منطقه خاص، قابل قبول نیست؛ مگر اینکه یک آئین مانند آنچه در عبدل آباد و در سومین روز از محرم اجرا می‌شود که نظیر آن را در هیچ جای ایران نداریم و توانستیم آن را به ثبت ملی برسانیم، منحصرا در یک منطقه و به صورت خاص برگزار شود.

حجت الاسلام قلیزاده، رئیس اداره تبلیغات اسلامی زرند هم در این جلسه با قدردانی از تلاش‌های میراث فرهنگی زرند در حفظ و احیای شعائر مذهبی گفت: پیشنهاد می‌کنم که سوگواره تعزیه را به صورت استانی در داهوئیه برگزار کنیم و دبیرخانه دائمی آن را هم راه اندازی  کنیم تا هر سال این اتفاق بزرگ در شهرستان زرند برگزار شود.

 او افزود: در برنامه‌های تعزیه خوانی هم باید به سمت مردم محوری حرکت کنیم تا مثل رویداد‌های دیگر همه ساله ظرفیت اجرای آن با محوریت مردم وجود داشته باشد، ضمن آنکه باید به سمتی برویم تا تحریفی در واقعه قیام عاشورا از سوی تعزیه رخ ندهد و قطعا اگر این سوگواره با دقت و وسواس و با مفاهیم صحیح و واقع گرایانه برگزار شود، می‌تواند بسیاری از موارد غیر واقعی را که در برخی تعزیه خوانی‌ها وجود دارد نیز به سمت توجه به حقایق و واقعیت‌های قیام امام حسین (ع) سوق داد.

 رئیس اداره تبلیغات اسلامی زرند داهوئیه را به دلیل برخورداری از تاریخی کهن در اجرای تعزیه ها، وجود امام زاده‌ای عظیم الشأن، مردمانی باصفا و روستایی خوش آب و هوا، انتخابی درست عنوان کرد و گفت: اداره تبلیغات اسلامی شهرستان زرند از این سوگواره حمایت خواهد کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.