تشکیل قرارگاه طرح تحول روستایی در تمامی شهرستان‌های خراسان رضوی

معاون امور زیربنایی دفتر امور روستایی استانداری خراسان رضوی اعلام کرد: قرارگاه طرح تحول روستایی در تمامی شهرستان‌های این استان تشکیل می‌شود.

مجید بیجاری در جلسه قرارگاه طرح تحول روستایی شهرستان بردسکن، افزود: اجرای این طرح با هدف رفع محرومیت زدایی امور زیربنایی و مباحث فرهنگی و اقتصادی انجام می‌شود و در افق این طرح که سال ۱۴۰۴ است، نباید هیچ روستای غیربرخورداری در این زمینه در استان داشته باشیم.
 
وی با اشاره به اجرای طرح تحول روستایی در دو هزار و ۵۰۰ روستای استان، گفت: این طرح دارای ۱۴ موضوع زیرساختی است که باید طبق نیاز‌های درون زا و با محوریت خود روستا انجام شود و دهیاران مدیریت آن را بر عهده دارند.
 
بیجاری با بیان اینکه در قالب طرح تحول روستایی، فرمانداران و بخشداران حامی دهیاران هستند و در هر روستایی قرارگاهی برای انجام و اتمام این موضوعات فراهم می‌شود، افزود: همچنین تشکیل بانک اطلاعات خیران از نیاز‌های این طرح است و با توجه به کمبود اعتبارات دولتی، برای اجرایی شدن طرح تحول روستایی باید با هم افزایی و همفکری، کار را به صورت جهادی پیش ببریم، در غیر این صورت اتمام این طرح در استان، حداقل ۱۰ سال زمان می‌برد. 
 
این مسئول بر مطالبه گری مردم و شورا‌ها تاکید کرد و گفت: برای رفع مشکلات روستاها، دهیاران و شورا‌ها باید مطالبه گر و پیگیر طرح‌های روستا‌ها از دستگاه‌های اجرایی باشند.
 
معاون امور زیربنایی دفتر امور روستایی استانداری خراسان رضوی همچنین با اشاره به تدوین سند پنج ساله توسعه روستاها، افزود: برای پیشرفت اجرای طرح ها، باید در هر روستا یک گروه جهادی تشکیل شود و با توجه به ظرفیت و پتانسیل‌های موجود، برنامه ریزی لازم را برای اجرای آن داشته باشد.
 
بیجاری همچنین به سند دار کردن اراضی کشاورزی در استان اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه‌های استان، سند دار کردن اراضی کشاورزی به صورت سند تک برگی است که این مهم از شهرستان‌هایی که قطب کشاورزی هستند، شروع شده است.
 
وی افزود: اجرای بهینه و هدفمند طرح تحول روستایی شهرستان ها، نیازمند همکاری بخش‌های غیردولتی و تشکل‌های مردم نهاد است و با جلب مشارکت خیران و بخش‌هایی مانند بسیج سازندگی، بنیاد علوی و بنیاد برکت، تمامی شاخصه‌های زیربنایی طرح باید در افق ۱۴۰۴ اجرا شده باشد و دچار عقب ماندگی نباشد.
 
وی تصریح کرد: با وضعیت اعتبارات موجود، تنها ۵۰ هزار هکتار و در مدت چهار سال ۲۰۰ هزار هکتار مطالعات طرح‌های آبخیزداری در این استان اجرا می‌شود، در حالیکه نیاز خراسان رضوی انجام دو میلیون هکتار مطالعات آبخیزداری است و بهره گیری از ظرفیت سایر بخش‌ها، ضرورت دارد.
معاون امور عمرانی فرماندار بردسکن هم در این جلسه اعلام کرد: اجرایی شدن طرح تحول روستایی، مستلزم تامین و اختصاص اعتبار لازم به دستگاه‌های اجرایی است.
 
علی حاجی نژاد افزود: متاسفانه اعتباراتی که برای اجرای طرح‌ها به شهرستان‌ها تخصیص داده می‌شود کفاف اتمام آن‌ها را نمی‌دهد و تنها ۳۰ درصد پیشرفت طرح‌ها را جواب می‌دهد.
 
وی بیان کرد: در شهرستان بردسکن ۷۰ روستای بالای ۲۰ خانوار وجود دارد که با توجه به اقدامات انجام شده، تنها بیش از ۶۰ درصد آن‌ها از امکانات زیربنایی و خدماتی اولیه از جمله برق، آب، گاز، مخابرات، راه آسفالته برخوردار هستند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.