شناسایی یک هزار و ۴۶۲ بیمار مبتلا به ام اس در استان اردبیل

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت: در استان اردبیل تاکنون یک‌هزار و ۴۶۲ بیمار مبتلا به ام اس شناسایی شده است.

دکتر رامین نسیمی دوست گفت: در استان اردبیل از سال ۸۵ که نسبت به شناسایی، پذیرش و درمان این بیماران اقدام شده تاکنون یک‌هزار و ۴۶۲ بیمار شناسایی شدند که یک‌هزار و ۳۳۴ نفر فعال و تحت درمان و مراقبت هستند و از این تعداد ۹۳۷ نفر زن و ۳۹۷ بیمار مرد هستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل می گوید: به منظور پیشگیری و درمان موثر این بیماری و بهبود کیفیت زندگی مبتلایان، نیاز به سیستم جامع و دقیقی جهت ثبت اطلاعات از مبتلایان داریم و در این زمینه دانشگاه علوم پزشکی اردبیل اقدام به راه‌اندازی برنامه ثبت این بیماری در استان کرده است.

به گفته او، بیماری ام اس یکی از شایع‌ترین و به روزترین بیماری‌های عصبی، عضلانی شناخته شده در جهان است و در ۲ دهه اخیر تعداد این بیماران رو به افزایش و در زنان ۲ تا سه برابر مردان است.

دکتر نسیمی دوست گفت: مجموعه‌ای از عوامل خطر و مستعدکننده از قبیل ضعف سیستم ایمنی بیمار، ژنتیک، منطقه جغرافیایی، برخی عفونت‌های ویروسی، کمبود ویتامین دی ، استرس و فشارهای روحی، بیماری‌های خود ایمنی و تغییرات هورمون‌های زنانه در این بیماری دخیل هستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل می گوید: حدود ۲۰ سال پیش ابتلا به این بیماری در ایران کمتر بوده، بطوری که کمتر از پنج درصد هزار نفر به این بیماری دچار بودند، اما متاسفانه رشد تدریجی این بیماری در برخی از مناطق کشورمان مثل اصفهان و تهران بیشتر از ۱۰۰ در صد هزار نفر گزارش شده است.

به گفته او، در برخی مناطق مثل شیراز و برخی شهرهای شمالی هم این آمار بالاست و بر اساس برآورد انجمن ام اس ایران، آماری حدود ۹۷ هزار مبتلا در ایران داریم.

دکتر نسیمی دوست با توصیه به سبک زندگی ساده و راحت و کم استرس، کنترل سطح ویتامین دی، درمان به‌موقع بیماری‌های اتوایمیون برای پیشگیری از این بیماری گفت: علایم این بیماری بر اساس محل درگیری سیستم عصبی متفاوت بوده و می‌تواند از تاری یک چشم تا ضعف عضلانی و اختلال در تعادل مشاهده شود و توصیه می‌شود چنانچه این علایم در افراد جوان دیده شده و ۲۴ ساعت ادامه داشته باشد با پزشک متخصص مغز و اعصاب مشاوره شود.

او می گوید: در موضوع درمان ترجیحا داروهای قوی جهت سرکوب سیستم ایمنی استفاده می‌شود که در کمترین زمان بیشترین تاثیر درمانی را داشته باشد و خوشبختانه بیشتر این بیماران داروهای تولید داخل مصرف می‌کنند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.