سی و دومین نشست سران اتحادیه عرب در جده پایان یافت

سی و دومین نشست سران کشور‌های عربی در حالی به کار خود پایان داد که رئیس جمهور سوریه بعد از ۱۲ سال در این نشست شرکت کرد.

حاضران در سی و دومین نشست سران کشور‌های عربی با انتشار بیانیه پایانی بر اهمیت هم‌افزایی تلاش‌ها برای حل و فصل عادلانه مسئله فلسطین تأکید و تصریح کردند: مداخلات خارجی در مسائل داخلی کشور‌های عربی باید متوقف شود.

به گزارش الجزیره، در ادامه این بیانیه آمده است: از توجه و تلاش‌های عربستان برای فراهم کردن شرایط مناسب به منظور رشد اقتصادی در منطقه قدردانی می‌شود.کما اینکه باید به ارزشها، فرهنگ، حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سایر کشور‌ها احترام گذاشته شود.

همچنین در این نشست بر احترام به ارزش‌ها و فرهنگ دیگران و احترام به حاکمیت و استقلال کشور‌ها و تمامیت ارضی‌شان تاکید شد.

کشور‌های عربی حاضر در این نشست، با بیان اینکه مسئله فلسطین یک مسئله اصلی عربی است، تأکید کردند: باید شرایط مناسب برای بازگشت آوارگان سوری فراهم شود و تمامیت ارضی این کشور حفظ گردد. ما همچنین خواستار انتخاب رئیس جمهور لبنان و تشکیل کابینه در سریعترین زمان ممکن هستیم.

سران عرب در این نشست همچنین از توافق عربستان و ایران و فعال سازی تفاهمنامه همکاری های امنیتی و اقتصادی میان دو کشور استقبال کردند.

در این نشست، بشار اسد، رئیس جمهور سوریه ضمن توصیف کشورش به «قلب عربیت»، گفت: من از رؤسای هیأت‌هایی که محبت عمیق خود را نسبت به سوریه ابراز کردند، تشکر می‌کنم. همکاری‌های مشترک عربی برای فعال کردن نقش ما در حل بحران‌ها و مسائل، نیازمند دیدگاه‌ها و اهداف و راهبرد‌های مشترک است.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان هم ضمن ابراز خرسندی از حضور بشار اسد در این نشست و بازگشت سوریه به اتحادیه عرب تأکید کرد: اجازه نخواهیم داد که منطقه ما به میدان درگیری تبدیل شود؛ ما سال‌ها درگیری داشته‌ایم که مردم از آن آسیب دیده‌اند. تلاش‌های خود را برای کمک به طرف‌های یمنی در یافتن راه‌حلی برای بحران در کشورشان اختصاص خواهیم داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار