مکانهای تاریخی اصفهان نقاط مناسبی برای برگزاری رویداد‌های ورزش پهلوانی

رییس دبیرخانه اصفهان پایتخت فرهنگ پهلوانی گفت: اماکن تاریخی و گردشگری بدلیل حضورگردشگران، نقاط مناسبی برای برگزاری رویداد‌های ورزش پهلوانی است.

رییس دبیرخانه اصفهان پایتخت فرهنگ پهلوانی با بیان اینکه  اجرای برنامه‌های ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای نه تنها برای مردم و گردشگران گیراست بلکه بسیاری از آداب و رسوم و سجایای اخلاقی را نیز معرفی می‌کندگفت:همین امر سبب افزایش علاقه‌مندان به ورزش زورخانه‌ای و بهبود وضعیت گردشگری می‌شود که هر دو هم جزو نیاز‌های اصفهان است.

محسن رویگری با اشاره به اجرای نمادین آئین کهن موسوم به آب زوربعنوان یکی از آیین‌های فرهنگ پهلوانی کشور افزود: یکی از رسالت‌های ما تولد دوباره آیین‌ها و روایت‌های پنهان تاریخ پهلوانی ایران زمین است که در گذشته کمتر به آن‌ها توجه می‌شد و اکنون نیز در حال فراموشی است.

او  گفت:در آئین آب زورکه در قدیم‌الایام رسم بوده، قهرمانان و پهلوانانی که بتازگی سری در سر‌ها درآورده بودند، از ظرف آب بسیار شوری که در دست استادشان قرار داشت، می‌نوشیدند تا هرگز فراموش نکنند آن روز که به جرگه پهلوانان پیوسته‌اند با خود و استادشان عهد بسته‌اند که هرگز به کسی زور نگویند و از زور بازو و قدرت خویش تنها برای کمک به مردم و نه برای زورگویی و ظلم استفاده کنند.

رویگری افزود: این آئین بسیار زیبا و پندآموز را به همت سیدکمال سلطانی که خود از پیشکسوتان زورخانه و پهلوانی است و نیز چند تن از پهلوانان و قهرمانان زورخانه‌ای به تصویر کشیدیم تا حاضران با این رسم زیبا آشنا شوند و دستور آن را در زندگی خود بکار گیرند.

او گفت: گسترش ورزش پهلوانی راهکار مناسب آموزش و ترویج سجایای اخلاقی و رفتار‌های درست در جامعه و کاهش آسیب‌های اجتماعی است.
رویگری تصریح کرد: 

رییس این دبیرخانه  گفت: منش‌ها و ویژگی‌های مورد نیاز در زندگی همچون گذشت، جوانمردی، دینداری، اخلاق مداری، شجاعت، تواضع و فروتنی، حُسن خلق، احترام به والدین و بزرگتر‌ها و بخشش در آئین کهن پهلوانی نهفته است بنابراین ترویج آن راهی مناسب برای ارتباطات انسانی محسوب می‌شود.

رویگری اضافه کرد: تعلیم و گسترش مفاهیم خوب و ارزشمند و برگزاری رویداد‌های ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای در گستره شهری برای کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز اثربخش و مفید است.

استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و هفت اثر آن به نام‌های میدان امام (نقش جهان)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام‌های وزوان، مزدآبادو مون به ثبت جهانی رسیده است، در کانون توجه گردشگران ایرانی و خارجی قرار دارد.

در این استان حدود ۱۶۰ زورخانه وجود دارد که ۱۳۷ باب آن فعال و میزبان ورزشکاران است.

منبع ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.