رأی الیوم:

سرپیچی از دستورات آمریکا، از عربستان به مصر رسیده است

مخالفت مصر با بستن حریم هوایی خود به روی هواپیما‌های نظامی روسیه، دنباله روی از سیاست عربستان در سرپیچی از دستورات آمریکا در تعامل با سایر کشورهاست.

روزنامه اینترنتی رأی الیوم با اشاره به انتشار خبر‌هایی از مخالفت مصر با بستن حریم هوایی خود به روی هواپیما‌های نظامی روسی و نیز مخالفت عربستان با افزایش تولید نفتش نوشت: دولت آمریکا که این روز‌ها با وضعیت دیوانه کننده‌ای روبروست به علت غرور و تکبرش و پست انگاری هم پیمانان عربش و حمایتش در محافل بین المللی از قتل عام‌هایی که اشغالگران صهیونیست مرتکب می‌شوند، یکی پس از دیگری در حال از دست دادن آنهاست.

رأی الیوم نوشت: دولت آمریکا این روز‌ها در تلاش است برخی ازکشور‌های منطقه را به دنباله رو‌های خوار و ذلیلی تبدیل کند که باید فورا و بی، چون و چرا از دستورات واشنگتن تبعیت کنند و آن‌ها را به اجرا در آورند. 

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال دیروز نوشت: دولت آمریکا به مصر فشار‌های زیادی آورده است تا حریم هوایی خود را به روی پرواز‌های نظامی روسیه ببندد تا تنها راه مانده برای مسکو به منظور رسیدن به پایگاه‌های راهبردی اش در سوریه قطع شود، اما مقامات مصری با این فشار‌ها مخالفت کرده اند و اصرار دارند حریم هوایی مصر به روی هواپیما‌های نظامی روسیه باز بماند و در‌ها را به روی دولت آمریکا با وجود روابط تنگاتنگی که بین قاهره و واشنگتن وجود دارد و سالانه بیش از دو میلیارد دلار کمک دریافت می‌کنند، بسته اند.

منطقه خاورمیانه در حال حاضر شاهد نافرمانی هم پیمانان آمریکا علیه واشنگتن است و این نافرمانی با مخالفت عربستان با خواسته‌های آمریکا برای افزایش تولید نفتش با هدف پایین آوردن قیمت‌ها آغاز شد و این یک به چالش طلبیدن آشکار ریاض علیه کاخ سفید بود و در عین حال سعودی روابطش را با روسیه با امضای توافقنامه اوپک پلاس تقویت کرد و این توافق موجب شد گام‌های معکوسی برداشته شود یعنی به جای آنکه ریاض تولید نفت را افزایش دهد کاهش داد.

مقامات مصری روابط قوی خود را با روسیه حفظ کرده اند و با این کشور رزمایش برگزار کردند و پایگاه‌های هوایی شان را به روی هواپیما‌های روس باز کرده اند و خبر‌هایی از وجود پایگاه‌های نظامی روسیه در سواحل شمالی مصر منتشر می‌شود، اما یک سخنگوی مصری این خبر‌های درز یافته را تکذیب کرد.

ماه گذشته خبر‌های درزیافته دیگری را خواندیم مبنی بر اینکه مصر برای با دادن ۴۰ هزار فروند موشک به روسیه که در کارخانجات تولیدی اش می‌سازد موافقت کرده است تا به مسکو در جنگ اوکراین کمک کند، اما یک سخنگوی مصری این خبر‌های درز یافته را تکذیب و تأکید کرد کشورش در جنگ اوکراین بی طرف است، اما یک ضرب المثل می‌گوید «دود که بدون آتش نمی‌شود (معادل فارسی اش تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها)» و روابط مصر و روسیه به صورت شتابانی در همه زمینه‌ها به خصوص در زمینه نظامی در حال ارتقاست.

عبد الفتاح السیسی رئیس جمهور مصر که دارای سابقه نظامی است به گفته برخی منابع نزدیک به وی، برقراری پل‌های همکاری نظامی را با مسکو ترجیح می‌دهد و او از بزرگترین شیفتگان حکمرانی جمال عبد الناصر رئیس جمهور مصر و سیاست‌های اوست از جمله ائتلاف با شورای و مسلح کردن ارتش مصر با تسلیحات روس؛ بنابراین جای تعجب ندارد که او با این خواسته بی شرمانه آمریکا مخالفت کند. 

 نافرمانی از سیاست آمریکا در مخالفت با بستن حریم هوایی به روی هواپیما‌های روس نه تنها درست است بلکه امیدواریم بر شدت این نافرمانی به نفع افزایش همکاری‌های نظامی با روسیه افزوده و از اتکای قاهره به واشنگتن به پایین‌ترین حدش کاسته شود، زیرا بیشتر کمک‌های آمریکا به قاهره، صرف خرید تجهیزات و قطعات نظامی برای جنگنده‌های قدیمی اف ۱۶ یا اف ۱۵ می‌شود که بیشتر آن‌ها نیز فاقد فناوری به روز هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۴۷ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲
انشاله بیداری عربی را در همسویی سردمدارن عرب با
ملت های عرب شاهدباشیم
Iran (Islamic Republic of)
ایرانیومU-238.03
۰۸:۰۹ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲
امریکا هیچ برتری نسبت به مصر ندارد. مصر سربلند تاریخ است. امریکا ننگ تاریخ است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۰ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲
جالب اینجاست که
بار و غار امریکا فهمیدند که
کدخدا دیگه کدخدا نیست و به دنبال یار و غار قوی هستند
خود امریکا
هی داره .انکار میکند که بزرگ سالاری ایش را از دست داده
دینا چند قطبی داره
اداره میشه
آخرین اخبار