آغاز کنگره بین‌المللی فرآورده‌های طبیعی شفابخش در اصفهان

کنگره بین‌المللی فرآورده‌های طبیعی شفابخش در تالار خوارزمی دانشگاه اصفهان آغاز بکار کرد.

دبیر علمی کنگره بین‌المللی فرآورده‌های طبیعی شفابخش تعداد مقالات پذیرش شده در این رویداد را ۱۲۲ فقره عنوان کرد و گفت: ۳۰ سخنرانی و ۱۹ سخنرانی ویژه نیز برای ارائه در این نشست در نظر گرفته شده است.

اصغر طاهری کَفرانی افزود: ۶ غُرفه برای عرضه محصولات مرتبط با فرآورده‌های طبیعی نیز در این رخداد علمی فعالیت دارند.

اواضافه کرد: الگوی سلامت در عرفان اسلامی، چگونگی مفهوم سلامت در طول تاریخ، واکاوی کارکرد‌های درمانی دعا در ابعاد سلامت با تاکید بر سلامت معنوی نیایش محور، کاربرد فرآورده‌های طبیعی در آیینه قوانین و مقررات و چالش‌های این محصولات از جمله موضوع‌های نشست‌های تخصصی این کنگره است.

دبیر علمی کنگره تگفت: فرآورده‌های طبیعی در تغذیه سالم، استانداردسازی فرآورد‌های سنتی، مفهوم درمان و شفا از گذشته تا حال و غذا‌های فراسودمند از دیگر مباحث مورد بررسی در این رخداد به شمار می‌رود.

رییس دانشگاه اصفهان نیز در این نشست گفت: دانشگاه ما، دانشگاه صنعتی و علوم پزشکی اصفهان از برجسته‌ترین دانشگاه‌های کشور به شمار می‌روند که برای بهبود عملکردشان باید بین آنان پیوند ایجاد و رشته‌های میان رشته‌ای و پژوهش‌های متنوع تعریف کرد.

حسین هرسیچ افزود: استفاده از ظرفیت‌های متقابل ضروریست و از سوی دیگر نیاز‌ها و چالش‌های استان و کشور باید از طریق این مراکز علمی رصد و برای آن‌ها چاره‌اندیشی شود.

او دانش‌آموختگان بیکار را یکی از چالش‌های کشور برشمرد وگفت: پذیرش در برخی از رشته‌هایی که مربوط به سال‌ها قبل بوده و تکراری و غیرسودمند است، هر سال باز هم تکرار می‌شود، در صورتی که نیاز مُبرمی به آن‌ها نیست.

بررسی چالش‌ها و راهکاری توسعه این صنعت در علم پزشکی، نقش این تولیدات و دارو‌های گیاهی در ارتقای سلامت و جایگاه طب گیاهی در نظام سلامت از جمله اهداف این کنگره علمی پژوهشی ۲ روزه است.

 گیاهان دارویی از جمله محصولات پرمشتری، بازارپسند، پُرکاربرد، مفید و جذاب در بازار کشور‌های مختلف به شمار می‌رود که در کنار اشتغالزایی سهم مناسبی از درآمدزایی و ارزآوری را به همراه دارد.

بر اساس آمار موجود، حجم بازار گیاهان دارویی در سال ۲۰۲۰ در جهان بیش از ۱۶۵ میلیارد دلار بود که احتمال دارد تا سال ۲۰۲۹ به بالای ۳۴۷ میلیارد دلار برسد. ایران با هشت هزار و ۴۲۳ گونه گیاهی سهم خوبی در تولید انواع گیاهان دارویی دارد و از این تعداد ۲ هزار و ۳۰۰ گونه از خاصیت دارویی برخوردار است.

بر مبنای گزارش وزارت جهاد کشاورزی، میزان تولید گیاهان دارویی با افزایش ۴۰ هزار تُنی نسبت به سال ۱۴۰۰ در سال گذشته حدود ۵۰۰ هزار تُن بود و در زمان حاضر (سال ۱۴۰۲) حدود ۲۶۱ هزار هکتار سطح زیرکشت گیاهان دارویی اعم از گیاهان چند ساله و یک ساله در کشور است.

دانشگاه اصفهان با حدود ۱۷ هزار دانشجو و ۶۶۰ عضو هیات علمی یکی از دانشگاه‌های جامع برتر کشور محسوب می‌شود.

منبع : ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.