۲۲۳ زوج ناقل تالاسمی در همدان تحت مراقبت هستند

کارشناس بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت:بررسی ۱۰ ساله وضعیت تالاسمی در همدان گویای کاهش شناسایی افراد مبتلا به تالاسمی پس از غربالگری های صورت گرفته است.

رضا زمانی گفت:۲۲۳ زوج ناقل و مشکوک پرخطر تالاسمی در این استان تحت مراقبت‌های بهداشتی هستند.

تالاسمی یک اختلال ژنتیکی است و این اختلال زمانی اتفاق می‌افتد که ژن‌هایی که قرار است هموگلوبین سالم، پروتئین غنی از آهنی که در گلبول‌های قرمز وجود دارد را ایجاد کنند، دچار جهش می‌شوند سپس هموگلوبین اکسیژن را به تمام قسمت‌های بدن حمل می‌کند و دی‌اکسید کربن را به ریه‌ها منتقل می‌کند. وقتی این ژن‌ها جهش پیدا می‌کنند این به آن معنی است که آن‌ها به صورت دائمی تغییر می‌کنند بنابراین تالاسمی یک شرایط مادام‌العمر است.

او افزود: سال ۱۳۹۱ بعد از غربالگری ۲۴ هزار و ۷۵۰ زوج ۹۵ زوج ناقل مشکوک پرخطر تالاسمی شناسایی شدند که این آمار در سال گذشته پس از ۱۱ هزار و ۸۴۳ مورد غربالگری به شناسایی ۲۴ مورد جدید رسید.

کارشناس بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در پاسخ به این سوال که آیا تالاسمی قابل پیشگیری است گفت: با آغاز انجام غربالگری تالاسمی در کشور از سال ۱۳۷۶ به شدت از بروز تالاسمی کاسته شده است.

زمانی ادامه داد: برای انجام غربالگری تالاسمی به منظور شناسایی زوجین ناقل تالاسمی باید وضعیت زوجین متقاضی ازدواج در آزمایشگاه‌های ویژه تالاسمی بررسی شود، در صورتی که هر ۲ ناقل تالاسمی باشند توسط تیم مشاوره ژنتیک در همان مرکز تحت مشاوره ویژه تالاسمی قرار می‌گیرند.

 او گفت: زوجین ناقل تالاسمی که تصمیم به ازدواج می‌گیرند باید با مشاوره مناسب در مراکز مشاوره ژنتیک استان، آزمایشات ژنتیک قبل و هنگام بارداری را انجام داده تا درصورت ابتلای جنین به تالاسمی ماژور نسبت به سقط آن اقدام شود.

کارشناس بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: زوجین مبتلا به بیماری تالاسمی تصور نکنند، چون یک فرزند مبتلا به تالاسمی دارند سایر فرزندان شان سالم خواهند بود چراکه این تصور غلط باعث شده تا بعضی از والدین صاحب ۲ یا سه فرزند مبتلا به تالاسمی شوند.

زمانی ادامه داد: تشخیص بیماری در جنین هفته ۱۰ تا ۱۲ بارداری انجام می‌شود و در صورت مبتلا بودن جنین، با تشخیص آزمایشگاه ژنتیک و صدور مجوز توسط پزشکی قانونی استان و تایید قاضی ویژه، سقط قانونی جنین مبتلا صورت می‌گیرد بنابراین لازم است زوجین ناقل تالاسمی قبل از تصمیم به بارداری به مراکز مشاوره ژنتیک مراجعه کنند.

او  اظهار داشت: تالاسمی یک بیماری اتوزوم مغلوب است بنابراین والدین باید ناقل ژن معیوب باشند تا فرزندشان به تالاسمی مبتلا شود و در این صورت احتمال داشتن فرزند مبتلا در هر بارداری ۲۵ درصد است.

کارشناس بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: امروزه زوجین ناقل می‌توانند با انجام آزمایشات ژنتیک، از تولد فرزند مبتلا جلوگیری کنند، با کمک بیوپسی از پرز‌های کوریونی یا آمینوسنتز در اوایل حاملگی، ابتلای جنین به تالاسمی تشخیص داده می‌شود.

زمانی افزود: می‌توان با استفاده از تشخیص پیش از تولد (PND) و تشخیص پیش از لانه گزینی (PGD) از تولد نوزادان مبتلا به تالاسمی جلوگیری کرد همچنین آزمایش Typing HLA جهت پیوند مغز استخوان نیز امکانپذیر است.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.