افزایش ۱۸ برابری خانه‌های بهداشت همدان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: شمار خانه‌های بهداشت فعال این استان با پیروزی انقلاب با رشدی ۱۸ برابر داشته است.

فاطمه ترکمان اسدی گفت: ۲۸ خانه بهداشت در استان همدان پیش از انقلاب وجود داشت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ۴۷۳ خانه بهداشت دیگر احداث شد.

او با بیان اینکه هم اینک ۵۰۱ خانه بهداشت در همدان به مردم خدمات بهداشتی ارائه می‌دهد اضافه کرد: افزایش خانه‌های بهداشت و احداث آن در مناطق محروم و کم برخوردار نشان از توجه نظام اسلامی به مباحث بهداشت و سلامت افراد است.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: همزمان با چهل و چهارمین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی عملیات اجرایی ۱۱ خانه بهداشت آغاز و ۲ خانه بهداشت بهره برداری می‌شود.

ترکامن اسدی ادامه داد: عملیات اجرایی پایگاه سلامت شهری در قاسم آباد از سال ۱۳۹۷ در زمینی به وسعت ۷۰۵ متر مربع و با هدف زیر پوشش قراردادن ۱۰ هزار و ۶۳۶ نفر از جمعیت این منطقه در قالب سه هزار و ۲۳ خانوار آغاز شد.

او افزود: برای بهره برداری از این طرح که در سه طبقه به صورت فلزی احداث شده ۷۰ میلیارد ریال هزینه شده همچنین ۵۰ میلیارد ریال هم تجهیزات برای این پایگاه خریداری و نصب شده است.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: مرکز خدمات جامع سلامت روستایی باباپیرعلی به وسعت ۴۳۵ متر مربع نیز دهه فجر امسال بهره برداری می‌شود.

او افزود: برای بهره برداری از این مرکز جامع سلامت ۲۵ میلیارد ریال هزینه شده جمعیتی حدود هزار و ۶۹۴ نفر را زیر پوشش قرار داده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان ادامه داد: عملیات اجرایی ۱۱ خانه بهداشت نیز همزمان با دهه فجر در این استان آغاز می‌شود.

ترکمان اسدی افزود: این خانه‌های بهداشت در روستا‌های سیلوار، جزوان، طراقیه، قباق تپه، چهارسوق، تاریک دره، دارسیبه، سهران، رود حسن علیا، گوشه بدیع الزمان و ملوسان است.

او تعداد جمعیت بهره‌مند از این ۱۱ خانه بهداشت را هشت هزار و ۴۸ نفر عنوان و اضافه کرد: برای ساخت هر یک از این خانه‌های بهداشت در زمینی به مساحت ۱۰۰ متر مربع اعتباری افزون بر ۱۰ میلیارد ریال مصوب و پیش بینی شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: بهورزان در خانه‌های بهداشت وظیفه ارائه خدمات بهداشتی مختلف متناسب با بسته‌های خدمتی وزارت بهداشت را بر عهده دارند.

ترکمان اسدی گفت: مراقبت‌های قبل، حین و بعد از بارداری، مراقبت سطح یک در گروه‌های سنی مختلف از کودکان تا سالمندان، واکسیناسیون و پیشگیری از اپیدمی بیماری‌های غیر واگیر نظیر فشار خون، دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و تالاسمی از جمله تکالیف خانه‌های بهداشت است.

او اضافه کرد: در عین حال توزیع مکمل‌ها در بین گروه‌های هدف، بررسی وضعیت بهداشتی واحد‌های تهیه و توزیع مواد غذایی، سلامت محیط کار و بهداشت آب توسط بهورزان مستقر در خانه‌های بهداشت صورت می‌گیرد.

دهه فجر امسال ۹۵۶ طرح به ارزش سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بهره برداری و عملیات اجرایی ۱۵۰ طرح با سرمایه گذاری ۸۵۲ میلیارد تومان در استان همدان آغاز شد.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار