واکنش کشور‌ها و نهادهای مختلف به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب

نهاد‌ها و کشور‌های مختلف به تصمیم اتحادیه عرب برای بازگشت سوریه به این نهاد واکنش نشان دادند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه یکشنبه شب اعلام کرد تصمیم وزرای امور خارجه کشور‌های عضو اتحادیه عرب برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نشانگر آن است که کشور‌های عضو این اتحادیه قصد دارند سیاست مستقلی را در عرصه جهانی پیش بگیرند.

زاخارووا گفت: «مسکو از این گام که مدت‌ها در انتظار آن بود و به نتیجه منطقی بازگشت سوریه به خانواده اعراب تبدیل شده است، استقبال می‌کند. " زاخارووا افزود، " ما از این پیش فرض عبور کرده ایم که احیای عضویت سوریه در اتحادیه عرب که خود یکی از بنیان گذارانش بوده است، ایجاد جوی سالم‌تر در منطقه خاورمیانه و غلبه سریع‌تر بر عواقب بحران سوریه را تسهیل می‌کند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: به نظر ما تصمیم وزرای امور خارجه اتحادیه عرب اشتیاق کشور‌های عضو این اتحادیه را به تقویت سلسله اقداماتی به نفع حل مسائل منطقه‌ای و جهانی نشان داد و نیات آن‌ها به ادامه سیاستی مستقل در عرصه جهانی بر اساس منافع مهم آنان در آینده را به اثبات رساند. زاخارووا تاکید کرد، «انتظار داریم کشور‌های عربی حمایت خود از سوریه برای حل مسائل مربوط به بازسازی پس از جنگ که به دلیل تحریم‌های یکجانبه نامشروع علیه دمشق به تاخیر افتاده است، افزایش دهند.»

آمریکا: سوریه سزاوار بازگشت به اتحادیه عرب نیست!

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ما معتقدیم سوریه در شرایط فعلی سزاوار بازگشت به اتحادیه عرب نیست.

وی ادامه داد: ما درک می‌کنیم که شرکای عرب برای ارتباط مستقیم با "بشار اسد" رئیس جمهور سوریه تلاش می‌کنند تا او را برای حل بحران سوریه تحت فشار قرار دهند. آمریکا در تمایل اسد برای حل بحران سوریه تردید دارد، ولی با شرکای عرب درباره اهداف نهایی این اقدام موافق است.

مقام اماراتی: بازگشت سوریه به اتحادیه کشور‌های عرب گامی مثبت است

انور قرقاش مشاور رئیس جمهور امارات تایید کرد بازگشت سوریه به اتحادیه عرب گامی مثبت است.

قرقاش تاکید کرد چالش‌های پیش روی منطقه نیازمند تقویت ارتباطات و اقدام مشترک است، به گونه‌ای که منافع کشور‌های عربی و مردم آن‌ها را تضمین کند.

وی در توییتی نوشت: بازگشت سوریه به اتحادیه عرب گامی مثبت است که نقش اعراب را در این پرونده حیاتی دوباره فعال می‌کند.
وی افزود امارات عربی متحد به ضرورت ایجاد پل‌ها و به حداکثر رساندن اشتراکات برای تضمین رونق و ثبات منطقه‌ای اعتقاد دارد.

حماس: از بیانیه وزرای خارجه عرب درباره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب استقبال می‌کنیم

جنبش حماس گفت، از بیانیه وزرای امور خارجه عرب که در آن از بازگشت سوریه به کرسی اش در اتحادیه عرب خبر داده شد، استقبال می‌کنیم.

حازم قاسم سخنگوی جنبش جنبش حماس شامگاه یکشنبه گفت: از بیانیه وزرای خارجه اتحادیه عرب درباره بازگشت سوریه به این اتحادیه استقبال می‌کنیم و امیدواریم همه پیامد‌های بحران سوریه به سرعت بر طرف شود.

سخنگوی جنبش حماس در ادامه تقویت روابط متقابل میان همه اجزا و بخش‌های مختلف امت اسلامی وعربی با هدف تحکیم موقعیت و جایگاه آن در برابر طمع ورزی و زیاده خواهی استعماری خارجی و در راس آن پروژه توسعه طلبانه صهیونیستی را خواستار شد.

واکنش قطر به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب

قطر یکشنبه اعلام کرد به رغم بازگشت حکومت سوریه به اتحادیه عرب، با عادی سازی روابط با دمشق مخالف است.

نبیه بری از پیوستن سوریه به اتحادیه عرب استقبال کرد

نبیه بری‏ رئیس پارلمان لبنان‏ در بیانیه‌ای اعلام کرد: "بازگشت سوریه به دامان کشور‌های عربی و بازگشت اعراب به سمت سوریه، نوید یک رستاخیز همکاری‌های مشترک عربی را می‌دهد؛ با اینکه این تصمیم سال‌ها به درازا کشید، ولی گامی در مسیری درست به سمت بازگشت به تعقل عربی است که تنها با وحدت بهبود می‌یابد. "

استقبال پارلمان عربی از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب

پارلمان عربی با صدور بیانیه‌ای در وبگاه خبری خود اعلام کرد که این تصمیم در جهت منافع مشترک اعراب و روابط برادرانه است که همه ملت‌های عربی را گرد هم جمع می‌کند و به تقویت وحدت و یکپارچگی سوریه و حفظ تمامیت ارضی آن کمک خواهد کرد.

پارلمان عربی افزود: این اقدام تحول مثبت و گام مهمی برای تقویت همکاری میان اعراب برای حل بحران سوریه است.

واکنش اتحادیه اروپا و آلمان به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب

اتحادیه اروپا، در واکنش به تصمیم اتحادیه عرب برای بازگرداندن کرسی سوریه به این کشور، تاکید کرد بدون دستیابی به راه حل سیاسی مطابق قطعنامه‌های سازمان ملل، روابط با نظام سوریه را عادی سازی نخواهد کرد. 

وزارت امور خارجه آلمان هم تاکید کرد هیچ تغییری در اوضاع میدانی سوریه ایجاد نشده است که مستلزم عادی سازی روابط با نظام بشار اسد باشد.

وزرای خارجه اتحادیه عرب در نشست دیروز خود در قاهره با بازگشت سوریه به این اتحادیه موافقت کردند.

وزیران خارجه اتحادیه عرب در پایان نشست روز یکشنبه در قاهره با صدور قطعنامه ۸۹۱۴، بر از سرگیری حضور هیئت‌های دولت جمهوری عربی سوریه در نشست‌های شورای اتحادیه عرب و مشارکت آن در همه نهاد‌ها و سازمان‌های وابسته به این اتحادیه را از تاریخ هفت مه سال ۲۲۲۳ تاکید کردند.

احمد ابو الغیط دبیر کل اتحادیه عرب در پایان نشست روز یکشنبه اعلام کرد که وی همه مفاد و اجزای قطعنامه ۸۹۱۴ را امشب (یکشنبه شب) به اطلاع دولت سوریه خواهد رساند.

اتحادیه عرب در نوامبر ۲۰۱۱ عضویت دمشق را به حالت تعلیق درآورد و تحریم‌های سیاسی و اقتصادی علیه آن وضع کرده بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمودزاده
۱۹:۵۹ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
آمریکا باید هم ناراحت تشریف داشته باشد چرا که هشت تریلیون دلار خرج کردن تا حکومت اسد را از بین ببرند اما زورشان به یک الف بچه ای بنام بشار اسد نرسید و نباید انانی که از سراسر جهان برای جنگ عازم سوریه شدند به راحتی یقه صاحبان زرو زور و تزویر را رها کنند
آخرین اخبار