خسارت ۱۴ هزار میلیارد ریالی خشکسالی در آذربایجان شرقی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از برآورد اولیه خسارت ۱۴ هزار میلیارد ریالی خشکسالی به ۱۱۷ هزار هکتار از اراضی زراعی استان خبر داد.

آقای فتحی با اشاره به خسارت ۱۰۲ هزار تنی خشکسالی به محصولات زراعی استان آذربایجان شرقی گفت: خشکسالی به اکثر مزارع شهرستان‌های استان خسارت وارد کرده که عمده خسارت‌های ناشی از خشکسالی به شهرستان‌های هوراند، کلیبر، اهر و خداآفرین وارد شده است.

وی با تاکید بر حمایت از کشاورزان خسارت دیده گفت: ۴۰ هزار و ۲۷۴ هکتار از مزارع تحت پوشش بیمه هستند که برای این سطوح مشکلی در پرداخت خسارت وجود ندارد اما در مورد مابقی اراضی خسارت دیده باید برنامه‌ریزی های لازم انجام شود تا به کشاورزان در این زمینه کمک شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اظهار کرد: در شهرستان‌های اعلام‌شده ۷۰ تا ۹۰ درصد از سطح زیر کشت گندم و جو دیم، ۵۰ تا ۸۰ درصد از سطح زیر کشت حبوبات دیم، ۶۰ تا ۸۰ درصد از سطح زیر کشت علوفه دیم و ۷۰ تا ۹۰ درصد از سطح زیر کشت سایر محصولات زراعی دچار خسارت ناشی از خشکسالی شدند.

آقای فتحی در خصوص تغییرات میزان بارندگی طی امسال گفت: میزان میانگین بارندگی بلندمدت در شهرستان‌های هوراند، کلیبر، اهر و خداآفرین مجموعاً ۲۱۴ میلیمتر بود اما متاسفانه طی امسال میانگین بارندگی این چهار شهرستان تنها ۹۰ میلیمتر بوده است.

وی از کشاورزان خواست از کشت محصولات آب بر اجتناب کنند.

وی افزود: تنش خشکی، کاهش منابع آبی و ذخایر زیرزمینی و کاهش حجم سد‌ها از جمله مسائلی است که استان را تهدید می‌کند و استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری، کشت در محیط‌های کنترل‌شده و بیمه کردن اراضی کشاورزی از جمله اقداماتی است که می‌تواند خسارت کشاورزان در اثر خشکسالی را به حداقل برساند.

آقای فتحی رعایت الگوی کشت را یکی از الزامات کشاورزی دانست و ادامه داد: کشاورزان با رعایت الگوی کشت می‌توانند علاوه بر ایفای نقش خود در تامین امنیت غذایی و تولید محصولات مبتنی بر نیاز بازار در حفظ منابع آبی و عدم وارد آمدن خسارت ناشی از خشکسالی نیز کمک کنند.

وی افزایش ضریب نفوذ دانش در بخش کشاورزی را یکی دیگر از راه‌های کاهش خسارت خشکسالی به کشاورزان قلمداد کرد و افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده از دانش روز دنیا در مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت محصول می‌تواند نقش موثری در کاهش میزان خسارت خشکسالی در کشاورزی داشته باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.