تعقیب و گریز جنگنده‌های روس و آمریکایی در آسمان سوریه

یک مقام آمریکایی از نزدیک شدن جنگنده‌های روس و آمریکایی در آسمان سوریه خبر داده است که ممکن است تنش‌ها را افزایش دهد.

یک سخنگوی فرماندهی مرکزی آمریکا مدعی شد که خلبانان روس با جت‌های آمریکایی بر فراز سوریه عملیات تعقیب و گریز انجام داده اند. این نوع عملیات اغلب در فاصله‌های نسبتاً نزدیک انجام می‌شود.

به گزارش سی ان ان، یک مقام آمریکایی در این خصوص ادعا کرده است که به نظر نمی‌رسد خلبانان روسی سعی در سرنگونی جت‌های آمریکایی داشته باشند، اما ممکن است سعی داشته باشند «آمریکا را تحریک کنند و ما را به یک حادثه بین المللی بکشانند». 

ویدئویی که توسط فرماندهی مرکزی آمریکا در دوم آوریل منتشر شد، یک جت جنگنده SU-۳۵ روسی را نشان می‌دهد که جت جنگنده F-۱۶ آمریکا را به عنوان شی «ناامن و غیرحرفه ای» رهگیری می‌کند.

ویدئوی دوم از ۱۸ آوریل یک جنگنده روسی را نشان می‌دهد که ادعا می‌شود حریم هوایی ائتلاف را نقض کرده و به فاصله ۶۰۰ متری هواپیمای آمریکایی رسیده است، مسافتی که یک جت جنگنده می‌تواند در عرض چند ثانیه طی کند.

در طول چندین سال گذشته در سوریه، آمریکا و روسیه از برخورد‌هایی که منجر به تشدید تنش‌ها می‌شود اجتناب کرده‌اند. با این حال، ژنرال اریک کوریلا، فرمانده ارتش آمریکا می‌گوید که واشنگتن شاهد «جهش قابل توجهی» در پرواز‌های تهاجمی روسیه در سوریه در این ماه بوده است. به ادعای این مقام، از ابتدای ماه مارس، جت‌های روسی در مجموع ۸۵ بار پروتکل‌های عدم درگیری را نقض کرده‌اند. همچنین در ۲۶ مورد جت‌های مسلح روسیه بر فراز مواضع آمریکا و ائتلاف در سوریه پرواز کرده‌اند.

گفتنی است، آمریکا تقریباً ۹۰۰ نیروی نظامی رسمی در سوریه دارد که ادعا می‌کند مشغول مبارزه با گروه‌های تروریستی هستند. افزون بر این، گفته می‌شود تعداد نامعلومی از پیمانکاران نیز در سوریه حضور دارند. سوریه به دفعات حضور نیرو‌های آمریکایی در خاک خود را غیرقانونی اعلام کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار