واکنش مسکو به تهدید واشنگتن درباره خبرنگار آمریکایی

سفیر روسیه در آمریکا از تهدید واشنگتن برای واکنش تلافی جویانه به دستگیری خبرنگار این کشور در مسکو خبر داد.

جنگ اوکراین را می‌توان به نوعی جنگ نیابتی میان روسیه و آمریکا دانست. به همین دلیل تنش‌ها میان دو طرف از زمان آغاز این جنگ در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ افزایش یافته است. با این حال، دستگیری خبرنگار آمریکایی وال استریت ژورنال در روسیه روابط میان دو طرف را تیره‌تر کرده است. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا امروز (جمعه) اعلام کرد واشنگتن تهدید کرده است به اقدام مسکو در دستگیری ایوان گرشکوویچ، خبرنگار وال استریت ژورنال در روسیه پاسخ تلافی جویانه خواهد داد. 

وی افزود: آمریکایی‌ها ما را تهدید می‌کنند که اگر ما اقدام به آزادسازی گرشکوویچ در آینده نزدیک نکنیم، اقدامات تلافی جویانه انجام خواهند داد. ما منتظر خواهیم ماند تا ببینیم آن‌ها چگونه پاسخ خواهند داد. 

این مقام روسی با اشاره به رایزنی‌های که با مقامات آمریکایی در این زمینه داشت است، تاکید کرد: من گفتگوی جدی و سختی با ویکتوریا نولاند، نماینده وزارت خارجه آمریکا درباره این موضوع داشتم. وی مسکو را متهم کرد به صورت غیرقانونی اقدام به بازداشت گرشکوویچ کرده ایم. وی بار‌ها وسط صحبت‌های هم پرید و از مواضع مسکو انتقاد کرد. 

آنتونوف خاطر نشان ساخت: شاید زمان آن رسیده باشد که شمار خبرنگاران آمریکایی در روسیه کاهش یابد. شاید زمان آن است که ما نیز اقدامات متقابل انجام داده و شمار روزنامه نگاران این کشور در خاک خود را کاهش دهیم. 

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه به مقامات آمریکایی اعلام کرد گریشکوویچ درحالی دستگیر شده که در حال جمع آوری اطلاعات حساس بوده و وی یک جاسوس در لباس خبرنگار است. 

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اتهامات وارده روسیه بر این خبرنگار را نادرست خوانده و تاکید دارد مسکو باید هر چه سریعتر شهروند این کشور را آزاد کند. 

گفتنی است سرویس اطلاعات داخلی روسیه در ۳۰ مارس گرشکوویچ را به اتهام جاسوسی برای آمریکا در این کشور دستگیر کرد. گرشکوویچ نخستین خبرنگار آمریکایی است که از زمان پایان جنگ سرد در ۱۹۸۹ تاکنون در روسیه به دلیل جاسوسی دستگیر می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار