آمریکا به دنبال جلوگیری از اختلاف با متحدان بر سر افشای اسناد پنتاگون است

آسوشیتدپرس می‌گوید به دنبال درز اطلاعات محرمانه از پنتاگون، برخی متحدان واشنگتن در مورد به اشتراک گذاری اطلاعات با این کشور دچار تردید شده‌اند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در دیدار با رهبران دفاعی از سراسر جهان که برای هماهنگ کردن کمک‌های نظامی بیشتر به اوکراین گرد هم آمده‌اند، تلاش کرد تا اختلاف بین آمریکا و متحدانش را بر سر افشای گسترده اسناد محرمانه پنتاگون از بین ببرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، آستین با اذعان به اینکه کشور‌های دیگر این موضوع را از نزدیک دنبال می‌کنند، در سخنان آغازین خود به درز اطلاعات محرمانه پنتاگون اشاره کرد. صحبت کردن از این رخداد در ابتدای جلسه در واقع وخامت اوضاع را نشان می‌دهد؛ زیرا بسیاری از اسناد فاش شده جزئیاتی را در مورد وضعیت جنگ اوکراین و تحویل مداوم تسلیحات و سایر تجهیزات به نیرو‌های اوکراینی نشان می‌دادند.

آستین در آغاز جلسه یک روزه در پایگاه هوایی رامشتاین آلمان گفت: «من این موضوع را بسیار جدی می‌گیرم و ما به همکاری نزدیک و محترمانه با متحدان و شرکای بسیار ارزشمند خود ادامه خواهیم داد».

وزیر دفاع آمریکا گفت که با متحدان و شرکای خود در مورد این موضوع صحبت کرده و ادامه داد: «من به خاطر همبستگی شما و مخالفت با ایجاد تفرقه بین ما تحت تاثیر قرار گرفتم. اجازه نخواهیم داد چیزی وحدت بین ما را به هم بزند». 

این نشست به مناسبت یک سالگی ایجاد گروه «تماس دفاعی اوکراین» برگزار می‌شود. این گروه ۵۴ عضو دارد و شامل کشور‌هایی است که در جنگ اوکراین حامی کی‌یف هستند. این یازدهمین بار است که رهبران دفاعی برای هماهنگی کمک به اوکراین دیدار می‌کنند. آن‌ها قول داده اند تا زمانی که کی‌یف درگیر جنگ است از آن حمایت کنند؛ اما افشای این سند یک نگرانی چند جانبه ایجاد می‌کند.

آسوشیتد پرس در گزارش خود می‌نویسد پس از افشای اطلاعات پنتاگون، ممکن است برخی متحدان در مورد به اشتراک گذاری اطلاعات خود با آمریکا محتاط‌تر شده باشند. تا کنون، آستین و دیگران اصرار داشته اند که افشای اطلاعات باعث ایجاد شکاف بین آمریکا و متحدان آن نشده است. اما این نفوذ خیره‌کننده که اطلاعات بسیار محرمانه را افشا کرده، نگرانی بین‌المللی را برانگیخته و پرسش‌های تازه‌ای را درباره توانایی آمریکا برای حفاظت از اسرار خود ایجاد کرده است.

افشای اطلاعات طبقه‌بندی شده پنتاگون که بیشتر آن در مورد مسائل حیاتی جنگ اوکراین بوده، در یک زمان کلیدی رخ داده است. در هفته‌های اخیر، رهبران اوکراین در حال آماده شدن برای راه‌اندازی حمله بهاری علیه روسیه بوده‌اند، آن هم به این امید که در صورت از سرگیری مذاکرات صلح، موقعیت بهتری برای مطرح کردن خواسته‌های خود داشته باشند. برخی معتقدند افشای اطلاعات حساس نظامی می‌تواند تاثیر چشمگیری بر نتیجه جنگ داشته باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار