امید به زندگی در آذربایجان غربی سه سال بیشتر از کشور

دبیر قرارگاه جوانی جمعیت آذربایجان غربی گفت: امید به زندگی در کشور ۷۴ سال و در استان ۷۷ سال است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه و دبیر قرارگاه جوانی جمعیت استان در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات خانه مطبوعات آذربایجان غربی گفت: طبق آخرین آمار امید به زندگی در کشور ۷۴ سال و در استان ۷۷ سال است که این حاصل بهبود مراقبت‌های درمانی، واکسیناسیون بیماری‌ها است.

دکتر احسان ریخته گر افزود: در حال حاضر میانگین رشد جمعیت استان ۱.۹ دهم است که از این لحاظ استان بیشتر از میانگین کشوری است و رتبه هشتم کشور را در سال گذشته کسب کرد هرچند به این آمار نباید دل خوش کرد.

وی ادامه داد: در سال گذشته میزان تولد نوزاد نسبت به مدت مشابه سال قبل خود یک هزار و  ۲۰۰ نوزاد کاهش یافت که علت آن را می‌توان عواملی، چون کاهش تعداد ازدواج و افزایش طلاق دانست. 

دبیر قرارگاه جوانی  جمعیتی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه مسائل جمعیتی و بحرانی که امروز کشور درگیر آن شده می‌طلبد بیش از آنچه که هست به آن بپردازیم، تصریح کرد: تغییر در جامعه رخ نخواهد داد مگر اینکه نخبگان آن جامعه تغییر ایجاد کنند و رسانه‌ها یکی از نخبگان یک جامعه هستند که نیاز است در حوزه فرزند آوری تغییرات ایجاد کرده و به فرهنگ سازی در این زمینه توجه کنند.

ریخته گر با اشاره به اینکه سیاست‌های جمعیتی باید به درستی اجرا شود تا تاثیر آن را در جامعه بخوبی مشاهده کنیم، اظهار کرد: شیب کاهش جمعیت در حال حاضر کاهش یافته، ولی این به معنی بهتر شدن اوضاع جمعیتی نیست چرا که فرصت برای حل مشکلات جمعیتی کمتر از ۱۰سال است و باید در این زمان طلایی کار اساسی برای جلوگیری از کاهش جمعیت انجام شود.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه خاطر نشان کرد: فرآیند غربالگری در دوران بارداری به هیچ عنوان ممنوع نیست و پزشک در صورت صلاح دید می‌تواند غربالگری را تجویز کند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.