درگیری نزدیک پالایشگاه خارطوم/ تعداد کشته‌ها و زخمی‌ها از ۶۵۰ نفر فراتر رفت + فیلم

در پی درگیری بین نیرو‌های ارتش و نیرو‌های واکنش سریع سودان در خارطوم با سلاح‌های سنگین، ستون‌های دود، آسمان این شهر را فرا گرفته است.  

نیرو‌های ارتش و نیرو‌های واکنش سریع سودان نزدیک پالایشگاه خارطوم و مقر صنایع جنگی در منطقه الجبلی در شمال پایتخت این کشور با یکدیگر درگیر شدند. همچنین این شبکه از وقوع درگیری‌های جدید بین ارتش و نیرو‌های و واکنش سریع در اطرف مقر فرماندهی کل و بالا رفتن ستون‌های دود در نتیجه درگیری‌ها با سلاح سنگین، خبر داد.

شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: کمیته مرکزی پزشکان در سودان اعلام کرد شمار کشته‌های درگیری‌ها در این کشور به ۵۶ نفر و افزایش زخمی‌ها به ۵۹۵ نفر رسیده است.

الجزیره، تاکید کرد انتشار خبر‌های ضد و نقیض از طرف ارتش و نیرو‌های واکنش سریع در سودان ادامه دارد و تایید یا تکذیب خبر‌هایی که دو طرف درگیر منتشر می‌کنند، امکان پذیر نیست. 

ارتش سودان: زمان پیروزی نزدیک شده است

 ارتش سودان از تسلط بر مقر‌های واکنش سریع در منطقه القضارف خبر داد و افزود زمان پیروزی نزدیک شده است. از سوی دیگر، منابع این شبکه گفتند در مناطق "لجنینه وزالنجی" در دارفور در اطراف فرماندهی‌های نظامی درگیری صورت می‌گیرد. 

ارتش سودان از هواپیما‌های جنگی از نوع میگ، سوخو و پهپاد‌ها برای حمله به مواضع نیرو‌های واکنش سریع استفاده می‌کند. صدای تیراندازی و گلوله‌های توپ در خارطوم شنیده می‌شود و تا این لحظه مسیر‌ها و دالان‌های امنی در پایتخت برای تخلیه غیر نظامیان وجود ندارد.

فرمانده ارتش سودان تاکید کرده که هیچ گفتگویی با شبه نظامیان نخواهد داشت. وی افزود در حال حاضر به سختی می‌توان گفت کدام نهاد دولتی در اختیار شبه نظامیان است.

یک مسئول وزارت آموزش و پرورش سودان اعلام کرد ۴۵۰ دانش آموز در مدرسه «کمبونی» در خارطوم، به علت درگیری بین نیرو‌های ارتش و نیرو‌های واکنش سریع، گرفتار شده اند.

خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره در خارطوم گفت: به نظر می‌رسد صبح امروز شاهد از سرگیری درگیری‌ها خواهیم بود. شب گذشته ما صدای انفجار‌هایی را در مناطق مختلف خارطوم شنیدیم. استانداری خارطوم، همه سازمان‌های دولتی را تعطیل کرد. شهروندان باید در خانه‌هایشان باقی بمانند تا در درگیری‌ها آسیب نبینند. روز گذشته گفته شد، غیرنظامیانی که به خیابان‌ها آمده بودند، زخمی شدند. به علت کمبود اطلاعات و دشواری ارتباطات، آمار‌های دقیقی از کشته‌ها و زخمی‌ها وجود ندارد. در شهر پرجمعیت خارطوم، جان غیرنظامیان با خطر روبروست. غیرنظامیان برای این شرایط آماده نبودند و بعضی از مردم به آب و غذا نیاز دارند و مجبور به خروج از خانه‌هایشان می‌شوند. برای تخلیه غیرنظامیان از مناطق درگیری از جمله از فرودگاه خارطوم و بعضی دانشگاه‌ها و مدارس و برای کمک رسانی به زخمی‌ها، درخواست‌هایی برای ایجاد گذرگاه‌های امن مطرح شده است. 

بسته شدن مرز‌های سودان با همسایگانش

خبرنگار این شبکه درباره اوضاع مناطق خارج از خارطوم افزود: کشور‌های چاد، مرزهایش با سودان را بست. اطلاعات دقیقی درباره شرایط دیگر مرز‌های سودان وجود ندارد. خبر‌های ضد و نقیض زیادی از طرف ارتش و نیرو‌های واکنش سریع منتشر می‌شود و تایید آن‌ها امکان پذیر نیست. 

فرودگاه خارطوم همچنان بسته است

فرودگاه خارطوم کاملا بسته است و بعضی از هواپیما‌ها در آن آتش گرفت. در فرودگاه خارطوم، شمار زیادی از مسافران در شرایط دشواری گرفتار شده اند. پایتخت سودان هرگز شاهد چنین شرایطی نبوده است. همواره از وجود فضای مثبت در مذاکرات بین رئیس شورای حاکمیتی سودان و معاون او، سخن گفته می‌شد. اما در عمل از صبح روز گذشته، اوضاع تغییر کرد که حتی برای میانجی‌ها هم غیرمنتظره بود. شورای امنیت ممکن است در نشستی در پشت در‌های بسته اوضاع سودان را بررسی کند. بعضی طرف‌ها هشدار دادند این جنگ ممکن است به جنگ فراگیر داخلی در سودان تبدیل شود. به ویژه که مناطق غرب سودان و استان کردفان جنوبی، آسیب‌های زیادی از جنگ‌های گذشته متحمل شدند. 

نیرو‌های ارتش سودان درمقابل مقر تلویزیون دولتی و رسمی این کشور درخرطوم حضور دارند.

واکنش کشور‌ها و مقامات بین المللی به درگیری‌های سودان

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد در گفتکوی تلفنی با عبد الفتاح البرهان (فرمانده کل ارتش) و حمیدتی (فرمانده نیرو‌های واکنش سریع) سودان از آنان خواست درگیری و خشونت‌ها در این کشور را فورا متوقف کنند. 

رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا از همه طرف‌های درگیر در سودان خواست برای جلوگیری از ویرانی کشور و پرهیز از ارعاب و وحشت مردم، درگیری‌ها را فورا متوقف کنند. رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا از جامعه جهانی خواست طرفین درگیر در سودان را به توقف درگیری و حضور بر سر میز مذاکره برای حل و فصل اختلاف‌ها از طریق گفتگو وادار کند.

حسام زکی معاون دبیر کل اتحادیه عرب اعلام کرد مصر و عربستان درخواست کردند نشست شورای اتحادیه عرب برای بررسی آخرین تحولات سودان روز یکشنبه برگزار شود.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا گفت: از فرصت رایزنی با وزرای امور خارجه عربستان سعودی و امارات عربی متحده درباره درگیری‌ها در سودان استقبال می‌کنم. وی گفت با عربستان و امارات بر سر ضرروت پایان فوری و بدون شرط درگیری توافق کردیم.

خبرگزاری رسمی سودان اعلام کرد کمیسیون امنیت استان خارطوم در راستای حفاظت از جان و اموال شهروندان سودانی روز یکشنبه را تعطیل رسمی اعلام کرد. این نهاد افزود: از همه شهروندان می‌خواهیم از حضور در مناطق نظامی و هرمکانی که ممکن است هدف عملیات میدانی قرار گیرد، خودداری کنند.

جلسه ویژه شورای امنیت برای بررسی وضعیت سودان

یک منبع در سازمان ملل اعلام کرد شورای امنیت به درخواست انگلیس و پشت در‌های بسته برای بررسی وضعیت سودان روز دوشنبه تشکیل جلسه می‌دهد.

عضو شورای حاکمیتی سودان: کنترل پایگاه‌های بزرگ واکنش سریع در خارطوم را در دست داریم یاسر العطا، عضو شورای حاکمیتی سودان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الجزیره تاکید کرد نیرو‌های ارتش کنترل بیشتر پایگاه‌های بزرگ نیرو‌های واکنش سریع در خارطوم را در دست گرفتند. وی گفت: ارتش، کنترل مقر‌ها و تجهیزات نیرو‌های واکنش سریع در چند استان را در دست گرفت و درگیری در بقیه استان‌ها با شورشیان ادامه دارد. نیرو‌های ارتش کنترل بیشتر پایگاه‌های بزرگ نیرو‌های واکنش سریع در خارطوم را در دست گرفتند و این نیرو‌ها به محله‌های مسکونی این شهر عقب نشینی کردند. همه ساختمان‌های اصلی در کنترل ما قرار دارد. البرهان: احتمال استقرار نیرو‌های ارتش در پایتخت وجود دارد رئیس شورای حاکمیتی سودان تاکید کرد : اگر درگیری‌ها با نیرو‌های واکنش سریع ادامه پیدا کند، احتمال استقرار نیرو‌های ارتش در خارطوم پایتخت این کشور وجود دارد. عبدالفتاح البرهان در مصاحبه باشبکه تلویزیونی الجزیره گفت: ارتش درگیری را آغاز نکرد و اگر درگیری‌ها ادامه پیدا کند ممکن است ارتش مجبور شود یگان‌های خودش از خارج خارطوم را فرا بخواند تا در داخل این شهر مستقر شوند. البرهان افزود: ما در مقر‌های خودمان بودیم و حمله را آغاز نکردیم. کاخ الضیافه که در کنار ساختمان فرماندهی کل ارتش قرار دارد، در کنترل کامل ارتش است. ما نیرو‌های زیادی داریم و پایگاه‌های نظامی ما هنوز وارد عمل نشده‌اند. آنچه رخ داد باید درس عبرتی باشد که مانع از وجود هر نوع نیرویی خارج از چارچوب نیرو‌های مسلح شود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۹ ۲۷ فروردين ۱۴۰۲
باید فورا درگیری‌ها متوقف بشه و انتخابات برگزار بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۲۷ فروردين ۱۴۰۲
اینم سودان هر جا کشور مسلمان باشه جنگ داخلی داره سوریه عراق لبنان فلسطین یمن افغانستان آذربایجان کشمیر پاکستان هند ترکیه مصر با کردها براه خودشان دین حزب درست میکنه قانون جنگل به راه افتاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۲۷ فروردين ۱۴۰۲
سلام و وقت بخیر
خواهشاً دولت و مجلس به مبحث خودرو ورود پیدا کنند چرا خودرویی که فروردین 1401 قیمت آن در بازار آزاد 250 میلیون بود بعد از یک سال قیمت آن 700 میلیون می شود.
به خدا این رو دیگه میشه درست کرد
Iran (Islamic Republic of)
Bm20
۱۱:۱۳ ۲۷ فروردين ۱۴۰۲
سلام
بهتره ایران وارد عمل بشه ... قبل از اینکه آمریکا حمله کند... خرطوم را بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۴ ۲۷ فروردين ۱۴۰۲
ایران ملت خودش را سیر کنه و رضایتشان را بدست بگیره شاهکار کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۲۷ فروردين ۱۴۰۲
الهی که در هیچجا جنگ نباشه
آخرین اخبار