هواپیمای سازمان ملل در فرودگاه خارطوم منهدم شد

در پی افزایش درگیری‌ها در سودان، هواپیمای سازمان ملل در فرودگاه خارطوم منهدم شده و هواپیمای متعلق به عربستان نیز هدف قرار گرفت.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در جریان درگیری‌های امروز (شنبه) بین ارتش سودان و نیرو‌های واکنش سریع که در فرودگاه بین المللی خارطوم رخ داد، یک هواپیمای متعلق به سازمان ملل منهدم شده است.

به گزارش خبرگزاری تاس، تصاویر پخش منتشر شده قطعات سوخته بدنه هواپیما سازمان ملل را نشان می‌دهد، اما هنوز مشخص نیست چه شخص یا گروهی مسئول انهدام هواپیما است.

از سوی دیگر، خبرگزاری رویترز نیز گزارش داده است که یک هواپیمای متعلق به خطوط هوایی عربستان نیز درفرودگاه خارطوم هدف قرار گرفته است. گفته می‌شود مسافران، خدمه و کارکنان از فرودگاه به سفارت عربستان در خارطوم منتقل شده اند. 

واکنش سازمان ملل به بحران در خارطوم: فورا درگیری را متوقف کنید

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد «به شدت وقوع درگیری بین نیرو‌های پشتیبانی سریع و نیرو‌های مسلح سودان در سودان» را محکوم کرد.

سخنگوی گوترش در بیانیه‌ای گفت که او خواستار پایان فوری درگیری‌ها در سودان شده است. در این بیانیه آمده است: «دبیر کل از سران نیرو‌های پشتیبانی سریع و نیرو‌های مسلح سودان می‌خواهد که فوراً خصومت‌ها را متوقف کنند، آرامش را بازگردانند و گفتگو را برای حل بحران کنونی آغاز کنند. هر گونه تشدید بیشتر در جنگ، تأثیر مخربی بر غیرنظامیان خواهد داشت و وضعیت بشردوستانه در حال حاضر مخاطره آمیز در کشور را تشدید خواهد کرد.»

سخنگوی او افزود که گوترش «با رهبران منطقه تعامل دارد» و از کشور‌های عضو منطقه خواست «از تلاش‌ها برای بازگرداندن نظم و بازگشت به مسیر انتقال حمایت کنند».

 مارتین گریفیتس، هماهنگ کننده امداد اضطراری سازمان ملل نیز در توییتی نوشت: خشونت بیشتر فقط اوضاع را برای نزدیک به ۱۶ میلیون نفر، یعنی حدود یک سوم جمعیت سودان که به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند، بدتر می‌کند.

جمیز کلورلی، وزیر امور خارجه انگلیس نیز ضمن واکنش به این موضوع گفت خشونت در تمام نقاط سودان باید فورا متوقف شود.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به اخبار منتشر شده در خصوص سودان ادعا کرد که به شدت نگران گزارش‌های تشدید خشونت بین نیرو‌های مسلح سودان و نیرو‌های پشتیبانی سریع است و خواستار پایان فوری خصومت‌ها شد.

بلینکن در توییتر خود نوشت: «ما با تیم سفارت در خارطوم در تماس هستیم. از همه بازیگران می‌خواهیم که فورا خشونت را متوقف کنند و از تشدید بیشتر یا بسیج نیرو‌ها خودداری کنند و به گفتگو‌ها برای حل مسائل باقی مانده ادامه دهند.»

چندی است که اختلاف میان ژنرال «عبدالفتاح برهان» رئیس شورای حاکمیتی و فرمانده ارتش سودان با سرلشکر «محمد حمدان دقلو» مشهور به «حمیدی» فرمانده نیرو‌های واکنش سریع شعله ور شده است. ریشه این اختلاف کاهش قدرت و اختیارات فرمانده نیرو‌های واکنش سریع و حتی مطرح شدن بحث ادغام این نیرو‌ها در ارتش سودان است. به علاوه، این دو فرمانده درباره توافقنامه چارچوب (تشکیل دولت مدنی و خروج نظامیان از صحنه سیاست) اصلاح ساختار ارتش و تشکیلات امنیتی، روابط خارجی سودان با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

در پی افزایش اختلافات، نیرو‌های پشتیبانی سریع ظهر امروز (شنبه) اعلام کردند که کنترل کاخ ریاست جمهوری، اقامتگاه فرمانده ارتش و فرودگاه بین المللی خارطوم را در روز شنبه در یک کودتای آشکار به دست گرفته اند. ارتش این گروه را به «توطئه خائنانه» متهم کرده و می‌گوید که در حال مقابله با آن است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
ناشناس
۰۸:۱۱ ۲۷ فروردين ۱۴۰۲
هر کی داغونش کرده مقصره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۹ ۲۷ فروردين ۱۴۰۲
سازمان ملل که
همان سازمان پول است و بوی پول های نفتی را
خوب استشام میکند
کمی بخاطر اخلاق و وجدان کار کنید
Netherlands
ناشناس
۰۶:۲۴ ۲۷ فروردين ۱۴۰۲
دعوا سر چیه ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۹ ۲۷ فروردين ۱۴۰۲
ژنرال دقلو که طی توطئه‌ای مشترک با رئیس خودش ژنرال عبدالفتاح البرهان نظام عمر البشیر رئیس جمهور سابق این کشور را با کودتای سال ۲۰۱۹ کنار زد و سرنگون کرد، در صدد بود تا پس از تقویت نیرو‌های خودش که تعداد آن‌ها به بیش از یکصد هزار نفر می‌رسد و پس از سیطره بر صنعت طلا و تجارت دام در این کشور که درآمدی حدود ده میلیارد دلار در سال را برای وی و خانواده اش در کشوری با تولید سالانه ۹۰ تن طلا به دنبال دارد، قدرت را در سودان به دست بگیرد.

ژنرال البرهان و ژنرال دقلو با همدستی یکدیگر توطئه کردند تا علیه توافقنامه انتقال قدرت به غیرنظامیان را که در سال ۲۰۲۱ به دست آمد، کودتا کنند. آن‌ها با حمایت آمریکا و رژیم اشغالگر اسرائیل عهد خود را شکستند و قول خود را زیر پا گذاشتند و با حمایت از اتیوپی و اقدامات این کشور در خصوص رود نیل و اجرای مرحله چهارم آبگیری سد النهضه که بیش از یکصد میلیون مصری را با خطر گرسنگی روبرو می‌کند، خنجری زهرآگین در پهلوی همسایه شمالی خود، مصر، فرو کردند.
در نتیجه هر دو اینا (عبدالفتاح البرهان و دقلو) فاسدن و از هیچ کدوم طرفداری نکن.
Iran (Islamic Republic of)
ایرانیومU-238.03
۲۳:۵۶ ۲۶ فروردين ۱۴۰۲
روسیه مراقب باشد. اینطور نباشد که بصورت اتفاقی گوریلاهای سودان به خدمت زلنسکی در بیایند. قاچاق گوریلاها از سودان به اکراین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۹ ۲۶ فروردين ۱۴۰۲
جالبه انگلیس خبیث و آمریکای دزد اظهار نگرانی و توقف میکنند که هر کی اینا رو نشناسه با خودش میگه عجب دولتهای خوبی هستند در صورتی که آتش این درگیری و خشونت زیر سر اینا هست.
آخرین اخبار