محیط زیست مهاباد:

آب تالاب «کانی‌برازان» مهاباد سرریز کرد

با رهاسازی بیش از هفت میلیون مترمکعب آب از سد مهاباد به سمت تالاب بین المللی «کانی‌برازان» و احیای کامل زهکش‌ها و چشمه‌های اطراف این تالاب نیاز آبی آن تامین و آب از چند نقطه سرریز کرده است.

فاروق سلیمانی رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: هم اکنون ارتفاع آب در محل ایستگاه سنجش عوامل شیمیایی و فیزیکی این تالاب ۱.۳ متر رسیده است و این امر نشان می‌دهد که نیاز آبی تالاب به طور کامل تامین شده است.

وی با اشاره این اینکه هم اکنون تالاب بین المللی «کانی‌برازان» در بهترین شرایط هم از لحاظ ورود پرندگان و هم از لحاظ تامین آب قرار دارد، افزود: این تالاب یکی از زیستگاه‌های مهم پرندگان در جنوب دریاچه ارومیه است و اکنون بیش از ۳۵ هزار بال پرنده آبزی و کنارآبزی شامل انواع مرغابی، فلامینگو، کشیم بزرگ و کوچک و پلیکان زیست می‌کنند.

سلیمانی اضافه کرد: این تالاب بدلیل تنوع غذایی و شرایط مناسب به یکی از استراحتگاه‌ها و زیستگاه‌های مهم پرندگان در شمال غرب کشور تبدیل شده و علاوه بر پرندگان بومی آن، همه ساله در فصول پاییز و بهار پذیرای شمار زیادی انواع پرندگان مهاجر است.

تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» مهاباد با وسعتی افزون بر ۹۱۰ هکتار یکی از مهمترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش‌ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی در شمال‌غرب کشور به شمار می‌رود.

این تالاب که به دلیل موقعیت ویژه و شرایط زیستی منحصربفرد خود در سال ۱۳۸۵ به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد، به نخستین پناهگاه حیات وحش آذربایجان‌غربی تبدیل و به این ترتیب به عنوان یکی از مناطق چهارگانه کشور با جایگاه قانونی معرفی شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.