۶۵ درصد مردم چهارمحال و بختیاری کمبود ویتامین D دارند

مسئول گروه تغذیه مرکز بهداشت چهارمحال وبختیاری گفت: براساس ارزیابی‌های انجام شده حدود ۶۵ درصد مردم استان کمبود ویتامین D دارند.

عنایت‌الله کلیج با اشاره به اینکه کمبود ویتامین D در کشور ۴۴درصد است و استان از میانگین کشوری بالاتر است، افزود: مصرف قرص و مکمل ویتامین D در استان ضروری است و افراد بالای ۱۲ سال باید ماهانه یک عدد قرص ویتامین مصرف کنند.

وی اظهارداشت:هم‌اکنون توزیع قرص و مکمل این ویتامین در تمام مراکز بهداشت، خانه‌های سلامت شهری و روستای استان به صورت رایگان در اختیار افراد قرار داده می‌شود.


بیشتر بخوانید


به گفته وی، خستگی، درد عضلانی، نداشتن تمرکز، خواب آلودگی، فشار خون بالا و آسیب‌پذیری استخوان از مهمترین علام کمبود آهن و ویتامین D است که کمبود این ویتامین باعث بروز انواع بیماری‌ها از جمله انواع سرطان، سکته قلبی، پوکی استخوان و ام. اس می‌شود.

کلیج با اشاره به اینکه کمبود ویتامین D در بین دانش‌آموزان و نوجوانان بیشتر است، گفت: طرح مکمل یاری آهن و ویتامین D برای دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه اول و دوم با همکاری مرکز بهداشت و آموزش و پرورش از سال ۸۲ در حال اجراست و در این طرح بیش از ۱۶ عدد قرص آهن برای ۱۶ هفته و چهار عددکپسول ویتامین D بین دانش‌آموزان به صورت رایگان توزیع می‌شود.

وی به تغذیه سالم برای رفع مشکل کمبود آهن و ویتامین D تاکید کرد و گفت: علاوه بر نور مستقیم آفتاب زرده تخم مرغ، لبنیات و ماهی اصلی‌ترین منابع غذایی این ویتامین هستند.

مسئول گروه تغذیه مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت:هم‌اینک مصرف سبزیجات و لبنیات در بین برخی از مردم استان کمرنگ است و ضرورت دارد نسبت به مزایای مصرف سبزی و لبنیات اطلاع رسانی شود.

به گفته وی، نبود فعالیت بدنی درست باعث بروز چاقی و افزایش دور کمر افراد می‌شود، که باید در استان و کشور الگوی تغذیه تصحیح شود.

وی اظهار داشت:هم‌اینک مصرف لبنیات در روز در استان یک واحد است، در صورتی که این میزان باید ۲ تا چهار واحد در روز باشد تا کلسیم مورد نیاز بدن تامین شود در حالی که هم‌اینک تنها نیمی از کلسیم بدن تامین می‌شود و این مساله باعث کاهش انباشت کلسیم در سنین بالا می‌شود و افراد میانسال و سالمند استان با کمبود کلیسیم و پوکی استخوان مواجه هستند.

برچسب ها: غذا و دارو ، ویتامین d
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.