چطور برای معاملات مسکن کد رهگیری بگیریم؟

اگر قصد خرید، فروش یا اجاره مسکن را دارید باید از مشاور املاک بخواهید قراردادتان را در سامانه املاک و مستغلات ثبت و کد رهگیری ارائه کند.

از سال ۱۳۸۷ با هدف ایجاد امنیت قرارداد‌های مسکن و به طور کلی قولنامه‌های ملکی، سامانه‌ای تحت عنوان «سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور» با هدف ارایه کد رهگیری راه‌اندازی شد. این سامانه ابتدا در آذرماه سال ۱۳۸۷ به صورت پایلوت از منطقه شمیرانات آغاز و سپس به تمامی نقاط کشور گسترش پیدا کرد.


بیشتربخوانید


آیا کد رهگیری الزامی است؟

کد رهگیری هنگام عقد قرارداد بین خریدار و فروشنده باید از سوی مشاوران املاک ارایه شود. این سیستم با هدف شفاف‌سازی اطلاعات معاملات املاک و مستغلات کشور و در راستای ساماندهی امور مسکن، به صورت یکپارچه با سایر سیستم‌های این حوزه طراحی و پیاده‌سازی شده است.

در حال حاضر ارایه کد رهگیری از سوی مشاوران املاک الزامی است. متعاملین می‌توانند آن را از بنگاه معاملات ملکی مطالبه کنند و در هنگام ثبت سند به دفاتر اسناد رسمی بدهند. ثبت هرگونه معامله اعم از بیع، اجاره، وکالت، هبه، صلح و ... بدون کد رهگیری در دفاتر اسناد رسمی ممنوع است.

افراد می‌توانند با استعلام قرارداد املاک از طریق کد ملی و کد رهگیری، استعلام بدهی به شهرداری، مالیات یا وام بانکی برای ملک مورد نظر را دریافت کنند.

آیا کد رهگیری هزینه دارد؟

کد رهگیری هیچگونه هزینه‌ای ندارد و مشاوران املاک موظفند آن را به صورت رایگان در اختیار متعاملین قرار دهند. مشاوران املاک صرفا مجاز هستند حق‌الزحمه یا کمیسیون خود را از طرفین قرارداد بگیرند. کمیسیون املاک در شهر‌های مختلف، متفاوت است و در شهر تهران ۲۵ صدم درصد از هریک از طرفین است.

چرا دفاتر املاک بابت کد رهگیری پول می‌گیرند؟

مشاوران املاک بابت هر قراردادی که ثبت می‌کنند باید ۹ درصد مبلغ کمیسیون را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده به سازمان امور مالیاتی بپردازند. از آن‌جا که ملاک دولت برای دریافت مالیات از قرارداد، ثبت قرارداد است پس از دریافت کد رهگیری، معامله قابل شناسایی می‌شود و مشاوران می‌بایست ۹ درصد مالیات را بپردازند. به همین دلیل بعضی مشاوران به طرفین معامله می‌گویند که این ۹ درصد را باید شما پرداخت کنید. در حالی که این رقم در تعهد مشاوران املاک است.

چرا برخی بنگاه‌ها کد رهگیری نمی‌دهند؟

عدم ارایه کد رهگیری دلایل مختلفی دارد که ممکن است یکی از آن دلایل، نداشتن جواز واسطه‌ی ملکی باشد. هم‌چنین شاید به دلیل تخلف، دسترسی مشاوران املاک به سامانه کد رهگیری از سوی اتحادیه مسدود شده باشد.

اگر مشاور املاک کد رهگیری نداد چه کنیم؟

شهروندان در هر شهر می‌توانند شکایات خود را در زمینه‌های مختلف شامل دریافت کمیسیون بالاتر از نرخ مصوب یا عدم ارایه کد رهگیری از سوی مشاور املاک به اتحادیه شهر خود گزارش دهند. شماره تلفن شکایات در تهران ۷۳۳۴ است. کمیسیون حل اختلاف مستقر در اتحادیه املاک برابر قانون نظام صنفی به طور دائم تخلفات صنفی را رسیدگی می‌کند.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۴ ۱۴ فروردين ۱۴۰۲
۳ ماه هیچ مسکنی خرید فروش نشده بعد شما دم از کد رهگیری میزنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۳ ۱۴ فروردين ۱۴۰۲
مالیات خانه های خالی چه شد؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۸ ۱۴ فروردين ۱۴۰۲
هیچ مشاور املاکی زیر بار نمیره. باید بازرس بفرستین و جریمه سنگین بگذارین واسشون.
Iran (Islamic Republic of)
راشدی
۲۰:۳۳ ۱۳ فروردين ۱۴۰۲
الکیه دادگاه ها اصلا به کد رهگیری اعتنا ندارند تازه دیوان عدالت هم اخذ کد رهگیری رو باطل کرد
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۲۰:۰۲ ۱۳ فروردين ۱۴۰۲
مشاورین املاک ۳۰۰ الی ۴۰۰ تومان پول میگیرن
هرکس میتونه ببره شهرداری خودش ثبت کنه بسته به متراژ در هر مقدار خرید وفروش متفاوته ۷۰ یا ۸۰ تومنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۵ ۱۳ فروردين ۱۴۰۲
به جای الزامی، اجباری کنید چرا دردسر برا مردم درست می کنید
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۶:۵۴ ۱۳ فروردين ۱۴۰۲
اولا باید کمیسیون املاک در تمام کشور یکسان باشه تا مردم سر درگم نشن!
دوما چرا ۹ درصد ارزش افزوده در بقیه موارد از مشتری گرفته میشه و جدا از هزینه دریافتی توسط فروشنده هست؟!؟