چرخش هندوراس به سمت چین و احتمال قطع رابطه با تایوان

رئیس جمهور هندوراس خواهان گسترش روابط دیپلماتیک با چین شد.

چین جزیره تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند و اغلب کشور‌های جهان از ترس واکنش پکن اقدام به برقراری رابطه دیپلماتیک رسمی با این جزیره نکرده اند. با این حال، ۱۴ کشور جهان که غالب آن‌ها جزایر کوچک هستند با تایپه رابطه دیپلماتیک دارند. هندوراس در آمریکای مرکزی یکی از این کشورهاست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سیومارا کاسترو، رئیس جمهور هندوراس از دستگاه دیپلماسی کشورش خواست روابط دیپلماتیک با چین را به صورت رسمی آغاز کند. این اقدام می‌تواند باعث افزایش فشار بر تسای اینگ ون، رئیس تایوان پیش از سفر به آمریکا و آمریکای مرکزی در ماه آوریل شود.

کاسترو در طول مبارزات انتخاباتی خود ایده قطع روابط با تایوان و آغاز رابطه با چین را مطرح کرده بود، اما در ماه ژانویه سال گذشته میلادی و پس از پیروزی در انتخابات ابراز امیدواری کرد بتوان رابطه دیپلماتیک با تایوان را حفظ کرد.

با این حال، چین مخالف رابطه دیپلماتیک همزمان کشور‌ها با خود و جزیره تایوان است. از این رو، به نظر می‌رسد هندوراس در نهایت مجبور شود به رابطه دیپلماتیک با جزیره تایوان به دلیل منافع رابطه با پکن پایان دهد.

ادواردو رینا، وزیر خارجه هندوراس نیز در این رابطه به خبرنگاران گفت: ما به مسائل کاملا عمل گرایانه نظر می‌کنیم و به دنبال تامین بهترین و مناسب‌ترین منافع برای مردم هندوراس هستیم.

رئیس جزیره تایوان قرار است در ماه آینده میلادی با سفر به آمریکای مرکزی از گواتمالا و بلیز، کشوری کوچک در همسایگی گواتمالا دیدن کند. او همچنین قرار است در اقدامی بسیار تحریک آمیز به آمریکا سفر کرده و با کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا دیدار و گفتگو کند.

تایوان اکنون به جز هندوراس با ۱۳ کشور و اتحادیه دیگر شامل بلیز، گواتمالا، پاراگوئه، هائیتی، سنت کیتس، سنت لوسیا، سنت وینست، پسفیک، جزایر مارشال، نارو، پالو، تووالا، اسواتینی، اتحادیه اروپا و واتیکان رابطه دیپلماتیک رسمی دارد.

برچسب ها: تایوان ، چین ، هندوراس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار