تراس: غرب باید سیاست سختگیرانه تری در برابر چین اتخاذ کند

نخست وزیر پیشین انگلیس خواستار اعمال سیاست سختگیرانه‌تر در برابر چین شد.

لیز تراس، نخست وزیر پیشین انگلیس در نخستین سخنرانی خود پس از کناره گیری از قدرت، خواستار اتخاذ سیاست سختگیرانه تری در برابر چین شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تراس با انتقاد از سیاست‌های چین اعلام کرد: ما باید سیاست‌های سختگیرانه تری در قبال پکن اتخاذ کنیم. در این راستا حمایت از جزیره تایوان با ارسال تسلیحات بیشتر و حفظ وضعیت مستقل این جزیره از چین بسیار ضروری است.

وی با اشاره به اقدامات تحریک آمیز چین در قبال تایوان و احتمال استفاده از گزینه نظامی علیه تایپه گفت: در صورتی که پکن بخواهد تنش‌های نظامی در اطراف این جزیره را تشدید کند، کشور‌های گروه هفت آماده اعمال بسته تحریمی علیه این کشور خواهند بود.

وی ظهور چین به عنوان یک قدرت اقتدارگرا را غیرقابل اجتناب دانست و تاکید کرد: ایستادن در مقابل پکن یک اقدام ناامیدکننده است، اما من مخالف تسلیم شدن در برابر تقدیر هستم. جهان آزاد نقش مهمی در بروز این اتفاق و چگونگی رخ دادن آن دارد.

اکنون هم حزبی‌های ریشی سوناک، نخست وزیر محافظه کار انگلیس در حال اعمال فشار بر وی به منظور تغییر رویکرد لندن درباره پکن هستند. در حال حاضر چین در فهرست کشور‌های رقیب انگلیس طبقه بندی شده است، اما محافظه کاران می‌گویند پکن یک تهدید برای ماست و باید در لیست تهدیدات طبقه بندی شود.

سوناک پس از تصدی پست نخست وزیری انگلیس از رویکرد عملگرایانه و تعامل با چین سخن گفت. این سخنان باعث نگرانی مقامات سیاسی لندن درباره رویکرد نرم دولت جدید این کشور در برابر پکن شده است.

خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) باعث آسیب جدی به اقتصاد این کشور شده است و سوناک به دنبال آن است تا بازار‌های اقتصادی جدیدی را برای کشورش بیابد. چین به عنوان دومین اقتصاد قدرتمند جهان از جمله کشور‌هایی است که سوناک به دنبال گسترش روابط با آن است. اکنون وحشت از تبعات امنیتی بر منافع اقتصادی روابط با چین سایه افکنده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
U-238
۰۷:۵۲ ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
بپا نچایی لیز نخوری.
آخرین اخبار