زاینده‌رود در نوروز ۱۴۰۲ جاری است

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: در تلاشیم که جریان فعلی در رودخانه زاینده‌رود را برای ایام عید نوروز حفظ کنیم.

 محمود چیتیان گفت: بر همین اساس پیش بینی می‌شود که جریان آب در رودخانه و به ویژه در کلانشهر اصفهان در ایام نوروز و حضور گردشگران و مسافران در این دیار جاری باشد.

وی درباره میزان آب ذخیره شده در سد زاینده‌رود اظهارداشت: اکنون ۳۰۸ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده داریم و این رقم پارسال در چنین روزهایی ۲۳۸ و در متوسط بلند(دوره ۵۲ ساله) ۶۸۸ میلیون متر مکعب بوده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان ادامه داد: میانگین بارش‌ها از ابتدای سال آبی(مهر ۱۴۰۱) تاکنون در ایستگاه اندازه گیری بارش در چِلگِرد کوهرنگ بعنوان یکی از سرشاخه‌های اصلی زاینده‌رود یک هزار و ۲۷۰ میلیمتر بوده است.

چیتیان با اشاره به افزایش بارندگی‌ها تصریح کرد: این رقم در مدت مشابه سال گذشته یک هزار و ۱۱۳ و در بلند مدت یک هزار و ۳۳ میلی‌متر بوده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به بارش‌های پیش بینی شده فروردین و اردیبهشت سال ۱۴۰۲ بخش قابل توجهی از نیاز آبی دینفعان حوضه تامین خواهد شد.

رودخانه زاینده‌رود که نقشی اصلی و مؤثری در پایداری محیط‌ زیست، تأمین آب آشامیدنی، رونق کشاورزی و اقتصاد منطقه مرکزی و هستی تالاب گاوخونی داشته، در دهه‌های اخیر بدلیل برداشت‌های غیرقانونی در بالادست، انتقال آب به حوضه دیگر، توسعه کشاورزی، تراکم جمعیت و کاهش نسبی بارندگی‌ها، به یک رودخانه با جریان دوره‌ای، تبدیل و در پایین‌ دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.

این رودخانه و پل‌های تاریخی روی آن همواره از جمله کانون‌های توجه مسافران و گردشگران خارجی و ایرانی بویژه در نوروز بوده است.

سد زاینده‌رود یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تأمین‌کننده آب آشامیدنی، محیط زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
خدا پدر رود خانه فصلی شور را بیامرز که باعث زنده شدن زاینده رود شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۵ ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
هانننن ؟ چیهههه ؟ دوباره خوزستان خوب بارون زدو واسش نقشه ریختین ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۴ ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
آب هم باید مثل نفت ملی باشد وبرداشتش کم ومنطقی شود،قیمت کل منابع کشور اب وبرق وگاز وبنزین وگازوییل و...باید واقعی وآزاد شود وبه بالاترین پیشنهاد فروخته شود ودرآمدش بدون دستکاری بین همه مساوی تقسیم شود تا فقر وآلودگی واسراف وبیعدالتی وترافیک و... بسیار کم شود.
United States of America
ناشناس
۲۳:۲۱ ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
کاربرعلی کمترناحق بگین امسال خداراشکرکوهرنگ‌واصفهان بارندگی خوبی داشت اونطرف کمتربارندگی شدنیازبه اب شما نداره اصفهان یکم انصافم بدنیست یکم‌هم نوع دوستی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۵ ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
دلم میخواد به اصفهان برگردم بازم به اون نصف جهان برگردم برم اونجا بشینم در کنار زاینده رود ....
United States of America
ناشناس
۱۸:۱۱ ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
با آب همه چیز زنده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۵ ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
دهها متر مکعب آب از سد خارج میشه فقط به خاطر گردشگران که بیشتر برن اصفهان و البته از طرفیم درآمد خوبی براشون هست ولی واقعا به چه قیمتی؟؟!
آیا همین اصفهانیهای عزیز وسط تابستون که شد یه کم افت فشار آب پیدا کردن نفرات اول نیستند که دادشون درمیاد؟؟!
از طرف دیگه چرا بایدچند شهر بزرگ و.. که آبشون از همین سد تامین میشه را باید فدای یه شهر کرد ؟؟! اصلا شاید بارندگی دیگه نداشتیم و این پیش بینیهای بارندگیهای بهار درست درنیومد اونوقت می افتیم به چه کنم چه کنم !
و مورد دیگه اینکه امسال ما که نزدیک سرمنشا این آبها هستیم و از سرما پول گازمون چندبرابر شد و سرمای زیاد و راه بندون و ترکیدن درودیوار خونه ها و دیوارها از سرما وبرف و یخ و... فدای آب توریستهای شهر اصفهان بشیم برای درآمد بیشترشون و حالا به اونها بگید از ماها که میریم شهرشون از اجناسشون و مسافرخونه و هتل و.. 2 ریال کمتر بگیرن قبول میکنند؟!
اینها اصلا مهم نیست فقط مهم اینه با یه تصمیم اشتباه کمبود آب و خشک شدن تالابها و ... به چه قیمتی؟؟!
چندین سال خشکسالی بود و کشاورزان درمضیقه وامسالم که یه کم بارش داشتیم واقعا باید با ناکارآمدی از بین ببریمش چون بارشمون از سال قبل بیشتر بوده؟! بابا هنوز 20% سد هم آب نگرفته که هول شدید و انگار میخواد سد سرریز بشه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
چرا همه کم نظر شدیم اصفهان را همه ازش سود می‌برند کم لطفی نکن هموطن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۳۱ ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
بله دیگه تلاشتونو بکنید
به قیمت آواره کردن خوزستان بزرگ..........!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۶ ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
آدم جاهل به تو میگن .....
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۰:۲۴ ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
دوباره تو حرف زدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۴ ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
خوزستان باید اول از ترکیه شکایت کنه که آب جاری به عراق و بعد ایران بست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۴ ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
مسیر آب خوزستان جداست.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۰۹ ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
هشدار.هشدار.هشدار.به.مسعولان.مملکتی.با.چهل.وپنج.در.صدافزایش.بلیط.وامثال.ان.در.سال.اینده..چه.جوری.میخاهند.جواب.این.ملت.را.بدهند.وسلام