سقوط ۳ درصدی بهای نفت در بازار جهانی

بهای طلای سیاه در بازار انرژی شاهد سقوط ۳ درصدی بود.

بهای نفت خام در معاملات امروز بازار جهانی به دلیل گزارش‌ها درباره افزایش تورم در آمریکا و نیز نگرانی‌ها پس از ورشکستگی بانک‌های این کشور و خطر رکود اقتصادی و کاهش تقاضا برای طلای سیاه، شاهد سقوط ۳ درصدی بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بهای نفت برنت دریای شمال با ۲ دلار و ۵۳ سنت کاهش، به ۷۸ دلار و ۲۴ سنت در هر بشکه رسید. نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز با ۲ دلار و ۴۸ سنت کاهش، ۷۲ دلار و ۳۲ سنت در هر بشکه داد و ستد شد.

پس از ورشکستگی بانک سیلیکون، ولی نگرانی‌ها درباره احتمال بروز بحران مالی و ورشکستگی بانک‌های بیشتر موجب کاهش بهای نفت در بازار انرژی شده است. تحلیلگران می‌گویند این احتمال وجود دارد در صورت وقوع موج گسترده ورشکستگی‌ها در آمریکا، این کشور دچار رکود شده و درپی آن تقاضا برای طلای سیاه در بازار جهانی کاهش یابد.

از طرفی گزارش‌های تازه درباره اقتصاد آمریکا حاکی از افزایش نرخ تورم در این کشور است. این موضوع فدرال رزرو، بانک مرکزی آمریکا را مجبور به افزایش نرخ بهره خواهد کرد که به نوبه خود باعث کاهش بهای نفت خام در بازار جهانی خواهد شد.

 سازمان کشور‌های صادر کننده نفت خام (اوپک) روز گذشته (سه‌شنبه) در گزارش ماهانه خود اعلام کرد: تقاضای جهانی برای نفت خام در سال ۲۰۲۳، با افزایش ۲.۳ درصدی، ۲ میلیون و ۳۲۰ هزار بشکه در روز رشد خواهد یافت. این پیش‌بینی افزایش نسبت به ماه‌های گذشته تغییری نکرده است.

اوپک با اشاره به کنترل همه گیری کرونا در چین و امیدواری‌ها برای افزایش تقاضای بزرگترین کشور واردکننده سوخت در جهان تأکید دارد: پس از آن‌که پکن سیاست تحمل صفر در برابر کووید ۱۹ را کنار گذاشت، بازگشایی دوباره اقتصاد این کشور می‌تواند به میزان قابل توجهی به رشد اقتصادی جهان کمک کند.

سازمان کشور‌های صادر کننده نفت خام در گزارش جدید خود پیش‌بینی کرد پکن در سال جاری میلادی روزانه ۷۱۰ هزار بشکه نفت بیشتر وارد کند. پیش‌بینی ماه گذشته این نهاد افزایش ۵۹۰ هزار بشکه‌ای نفت خام چین بود.

با این حال اوپک می‌گوید افزایش سریع نرخ بهره از سوی کشور‌ها به منظور مقابله با تورم و نیز افزایش سطح بدهی‌های جهانی می‌تواند تأثیر بسیار مخربی بر رشد اقتصادی جهان و درپی آن بهای طلای سیاه در بازار داشته باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۱ ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
دلار پایین آمد نفت هم پایین آمد ! این که مثل خودش شد !
باید گاوهای شیر ده را یه مقدار گشنگی بدهیم که خیلی شیر تولید نکنند
آخرین اخبار