تلاش ترکیه و سازمان ملل برای میانجی‌گری در صادرات غلات اوکراین

ترکیه از ادامه گفت‌وگو‌ها میان طرف‌های روسی و اوکراینی برای تمدید صادرات غلات کی‌یف از دریای سیاه خبر داد.

اوکراین پیش از جنگ به سرزمین نان اروپا شهرت داشت، زیرا یکی از بزرگترین صادر کنندگان غلات در قاره سبز به شمار می‌رفت. با این حال، از زمان آغاز جنگ در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، این کشور نتوانست محصولات انبار شده خود را به بازار‌های جهانی صادر کند. در نهایت با میانجیگری سازمان ملل و ترکیه، توافق برای صادرات غلات اوکراین به نتیجه رسید. با این حال، تمدید این توافق اکنون در خطر قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ترکیه و سازمان ملل روز سه‌شنبه اعلام کردند گفت‌وگو‌ها برای تمدید توافقنامه‌ای که اجازه صادرات غلات اوکراین از دریای سیاه را می‌دهد همچنان در حال انجام است.

توافق پیشین میان روسیه و اوکراین با میانجی‌گری سازمان ملل در ۲۲ ژوئیه در ترکیه به امضا رسید و ذیل آن کی‌یف موفق به صادرات ده‌ها میلیون تن غلات و مواد غذایی به بازار‌های جهانی به منظور کاهش بهای مواد غذایی شد.

با این حال اکنون دو طرف برای رسیدن به توافقی به منظور تمدید این توافق به بن بست رسیده اند. روسیه روز گذشته پیشنهاد کرد این توافق برای یک بازه ۶۰ روزه تمدید شود، اما اوکراین این موضوع را نپذیرفت، زیرا پیش‌تر این توافق به صورت ۱۲۰ روزه تمدید می‌شد.

سرگئی ورشینین، یکی از مقامات وزارت خارجه روسیه اعلام کرد مسکو هنوز هیچ پاسخ رسمی درباره پیشنهاد مطرح شده خود درباره صادرات غلات اوکراین از دریای سیاه دریافت نکرده است.

وزارت دفاع ترکیه در بیانیه‌ای از آمادگی روسیه برای حمایت از تمدید ۶۰ روزه این توافق خبر داد، اما از ذکر جزئیات بیشتر خودداری کرده و از ادامه یافتن مذاکرات میان طرف‌ها با میانجی‌گری آنکارا و سازمان ملل خبر داد.

یک مقام ارشد اوکراینی در این باره گفت: ما به توافق پیشین متعهد هستیم. هیچ گزینه‌ای برای امضای توافق فعلی برای یک بازه ۶۰ روزه وجود ندارد. اگر آن‌ها به دنبال چنین توافقی هستند باید توافق جدیدی به امضا برسد.

روسیه معتقد است مسکو علی‌رغم امتیازی که به طرف اوکراینی داده است هیچ امتیازی دریافت نکرده و صادرات غلات و مواد غذایی این کشور همچنان به دلیل تحریم‌های غرب دچار مشکل است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار