رئیس پلیس فتا زنجان:

آموزش ساخت مواد محترقه در فضای مجازی غیراستاندارد و آسیب‌زا است

رئیس پلیس فتا استان زنجان گفت: آموزش ساخت انواع مواد محترقه و مواد انفجاری دست ساز در فضای مجازی، ناقص، غلط و غیر استاندارد است و تهیه و استفاده از آنها منجر به آسیب‌های جدی می‌شود.

سرهنگ سید احمد موسوی رئیس پلیس فتا استان زنجان با بیان اینکه افراد سودجو همواره مترصد فرصت برای سوء استفاده هستند، گفت: یکی از این فرصتها فعالیت غیرمجاز در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی است که در ایام پایانی سال در قالب آموزش ساخت انواع مواد محترقه و مواد انفجاری دست ساز نمود پیدا می کند و به طور معمول کودکان، نوجوانان و جوانان را هدف قرار می دهد.

وی یادآور شد: مخاطبان این افراد سودجو که در معرض آموزش های نادرست قرار می گیرند، بدون داشتن مهارت و دانش لازم دست به تهیه ترکیباتی می زنند که منجر به آسیب های جدی جسمانی از جمله سوختگی، قطع عضو و حتی فوت می‌شود.

سرهنگ موسوی با بیان اینکه فعالیتهای این چنینی کودکان و نوجوانان خسارتهای مالی و جانی برای دیگر افراد خانواده در پی دارد، از خانواده ها خواست: در این ایام بیش از پیش بر رفتار فرزندان خود نظارت داشته باشند و اوقات فراغت را در کنار هم سپری کنند تا رفتارهای خطرناک و آسیب زا از سوی فرزندان سر نزند.

وی با بیان اینکه یکسری از مواد محترقه موجود که عرضه می شود، استاندارد و دارای مجوز است که این مواد صدا و قدرت انفجاری کنترل شده ای دارد، یادآور شد: جنس های قاچاق به طور عمده از طریق فضای مجازی به فروش می رسد که قدرت تخریب بالایی دارد و آتش زایی آنها کنترل نشده است.

سرهنگ موسوی با اشاره به شیوه دیگر کلاهبرداری سودجویان در این ایام، گفت: این افراد اقلام مخصوص چهارشنبه آخر سال را در فضای مجازی با قیمت پایین عرضه می کنند، پول را از مشتری گرفته و جنس را تحویل نمی دهند یا عده ای با عرضه این مواد، افراد را به بسترهای دیگر و صفحات فیشینگ هدایت و حسابهای بانکی آنها را هک می کنند و سرقت های مالی انجام می دهند.

این مسوول انتظامی استان زنجان تاکید کرد: پلیس فتا اقدامات پیشگیرانه‌ای را برای این موضوع در دستور کار دارد و طرح مبارزه با تبلیغ و فروش اقلام منفجره و آتش زا را در فضای مجازی اجرا می‌کند.

سرهنگ موسوی یادآور شد: همچنین از طریق اطلاع رسانی های انجام شده، دانش و آگاهی افراد در این خصوص افزایش می یابد تا با عواقب آن آشنا شوند و کمتر خود را در معرض این آسیب ها قرار دهند.

وی ادامه داد: پلیس فتا هماهنگ با کل کشور با تمام توان فضای مجازی را رصد می کند و موارد مربوط به استان شناسایی، مجرمان دستگیر و اقلام قاچاق و غیرمجاز فروشی از سوی آنها توقیف می شود.

سرهنگ موسوی افزود: افرادی که با فروش مواد منفجره سلامتی دیگران را تهدید یا مشکل و آسیب جدی جسمانی به آنها وارد می کنند، مجرم شناخته می شوند و تحت پیگرد قرار می گیرند و طبق قانون با آنها برخورد می شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.