معدن سنگرود رودبار از امروز فعال می‌شود

فاز یک معدن بزرگ زغال‌سنگ سنگرود رودبار پس از ۳۰ سال از امروز احیا و راه‌اندازی شد.

اسدالله عباسی، استاندار گیلان امروز (یکشنبه ۲۱ اسفند ماه) برای افتتاح یک طرح بزرگ معدنی احیا شده عازم شهرستان رودبار شد.

او در آیین راه اندازی و بهره برداری مجدد معدن زغال‌سنگ سنگرود رودبار گفت: این معدن پس از مدت حدود ۸ سال که به طور کامل تعطیل شد، از تابستان ۱۴۰۱ احیای آن مجدد در دستور کار قرار گرفت و امروز فاز یک آن راه اندازی شد.

استاندار گیلان افزود: این معدن به اکتشاف نیازی ندارد و باید مورد بهره برداری و استخراج در قسمت‌های خاک نسوز و زغال سنگ قرار گیرد.

به گفته عباسی، گیلان در بخش معدنی ۷۰ عرصه راکد دارد که امروز یکی از این عرصه‌ها مجدد فعال و راه‌اندازی شده است.

او تصریح کرد: در حوزه صنعت نیز ۱۷۲ واحد راکد احیا شد و تلاش داریم ضمن افزایش توان واحد‌های تولیدی موانع واحد‌های راکد را برطرف کرده و به تولید برسانیم.

آیین راه اندازی و بهره برداری مجدد معدن زغال‌سنگ سنگرود رودبار

معدن سنگرود که پس از زلزله سال ۱۳۶۹ به علل مختلف از جمله کمبود ذخایر غیرفعال و در سال ۱۳۹۴ هم شرکت بهره بردار آن منحل و در نهایت به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی واگذار شده بود، امروز پس از ۳۰ سال فعال شد.

مساحت شرکت سنگرود ۳۶ هکتار است و پس از سال‌ها به تازگی به شرکت برنده مزایده که صلاحیت آن در کمیته فنی و کارشناسی معدن تایید شده است، واگذار شد تا امور اکتشافی جهت تعیین میزان ذخایر زغال سنگ و سایر مواد معدنی از جمله خاک نسوز و عناصر دیگر را انجام دهد.

سنگرود در سال‌های گذشته به تدریج رو به نابودی رفته و تعطیل شده بود و حدود ۳ هزار نفر افراد شاغل در این معدن بیکار شدند که با پیگیری‌های مجدانه مسئولان استانی و شهرستانی دوباره افتتاح و با اشتغالزایی قابل توجه به چرخه تولید بازگشت.

آیین راه اندازی و بهره برداری مجدد معدن زغال‌سنگ سنگرود رودبار

گفته می‌شود با بازگشایی این واحد تولیدی، نرخ بیکاری در گیلان به صورت محسوسی کاهش می‌یابد، همچنین با فعال کردن واحد‌های دیگر، بهره برداری از طرح‌ها و پروژه‌های جدید شرایط اشتغال در این استان شتاب خواهد گرفت.


بیشتر بخوانید


گیلان ۵۲ معدن فعال دارای پروانه بهره برداری معدنی دارد که برای بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
راهی
۱۳:۱۲ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
سالگرد افتتاح این معدن را به شما تیم رسانه ای خبرنگاران جوان تبریک عرض مینمایم ، گیلانیا یه ضرب المثل دارند آب را ندیده ....