تایوان: اجازه ادامه اقدامات تحریک آمیز نظامی چین را نمی‌دهیم

وزیر دفاع جزیره تایوان با هشدار به چین از پکن خواست از اقدامات تحریک آمیز در نزدیکی این جزیره اجتناب کند.

جزیره تایوان اکنون به کانون تنش‌ها تبدیل شده است. چین این جزیره را بخشی از خاک خود دانسته و بر بازگشت آن به سرزمین مادری تأکید دارد. با این حال آمریکا و متحدانش بر حفظ وضعیت فعلی تایوان تأکید کرده و خواستار عدم مداخله پکن در امور تایپه هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر دفاع جزیره تایوان امروز (سه‌شنبه) با هشدار شدید اللحن به پکن اعلام کرد: «تایپه به چین اجازه تکرار ادامه‌دار اقدامات تحریک آمیزش را نخواهد داد.» این سخنان پس از آن مطرح می‌شود که وزیر خارجه چین به آمریکا هشدار داد جزیره تایوان نخستین خط قرمزی است که واشنگتن در روابط با پکن نباید از آن عبور کند.

از ماه اوت و پس از سفر «نانسی پلوسی» رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان و نیز تصمیم رئیس این جزیره برای سفر به واشنگتن و دیدار احتمالی با «کوین مک کارتی» رئیس فعلی مجلس نمایندگان آمریکا طی هفته‌های آینده، چین مانور‌های نظامی خود را در نزدیکی جزیره تایوان تشدید کرده است.

«چیو کو چنگ» وزیر دفاع تایوان در جمع خبرنگاران در پارلمان این کشور گفت: «ما اجازه ادامه اقدامات تحریک‌آمیز چین در نزدیکی خود را نخواهیم داد. من از برنامه دیدار رئیس کشور با مک کارتی اطلاعی ندارم. با این حال چینی‌ها به هر بهانه‌ای اقدام به ارسال نیروی نظامی و رزمایش در نزدیکی آب‌های ما می‌کنند. ما یک رویکرد مسالمت آمیز و منطقی در این رابطه داریم.»

وی در ادامه تأکید کرد: «اگرچه من امیدوارم این مسئله هرگز روی ندهد، اما ارتش تایوان آماده جنگ است. اگر نیرو‌های چینی یک بار دیگر اقدامات تحریک‌آمیز خود را انجام دهند وظیفه نیرو‌های مسلح نبرد با آنان است. اقدامات مداوم تحریک‌آمیز چین برای ما غیرقابل پذیرش است و ما اجازه تکرار این کار را نخواهیم داد.»

«کوین مک کارتی» رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا تاکنون دیدار با «تسای اینگ ون» رئیس جزیره تایوان را تأیید نکرده است، اما سفر این مقام تایوانی به آمریکا در هفته‌های آتی می‌تواند باعث شعله‌ور شدن خشم پکن شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار