چین: سیاست‌های اشتباه آمریکا «درگیری و تقابل» به دنبال خواهد داشت

وزیر خارجه چین گفت: آمریکا باید سیاست‌های اشتباه اخیر خود را در قبال پکن تغییر دهد وگرنه «درگیری و تقابل» به دنبال خواهد داشت.

وزیر امور خارجه چین روز سه‌شنبه ضمن تکرار درخواست پکن برای گفتگو جهت پایان دادن به درگیری‌ها در اوکراین گفت: آمریکا باید سیاست‌های اشتباه اخیر خود را در قبال چین تغییر دهد وگرنه «درگیری و تقابل» به دنبال خواهد داشت.

به گزارش رویترز، چین گانگ، وزیر امور خارجه چین در یک کنفرانس خبری در پکن در حاشیه نشست سالانه پارلمان گفت که آمریکا به جای رقابت منصفانه یا مبتنی بر قوانین، در سرکوب و مهار چین درگیر بوده است.

او افزود: «ادراک و دیدگاه آمریکا از چین به طور جدی تحریف شده است. این کشور چین را رقیب اصلی خود و مهم‌ترین چالش ژئوپلیتیکی خود می‌داند.»

روابط بین دو کشور سال‌ها بر سر تعدادی از مسائل از جمله تایوان، تجارت و جنگ در اوکراین متشنج بوده است، اما پس از جنجال‌هایی در مورد بالونی که به گفته آمریکا یک دستگاه جاسوسی چینی بود و ماه گذشته سرنگون شد، بدتر شده است.

وزیر خارجه چین همچنین گفت: آمریکا می‌گوید که در حال ایجاد محافظ برای روابط با چین است و به دنبال درگیری نیست، اما در عمل به دنبال آن است که چین پاسخی به اقدامات آن ندهد.

او گفت: این امر غیرممکن است. اگر آمریکا به سرعت خود در مسیر اشتباه ادامه دهد، هیچ محافظی نمی‌تواند از خروج آن از ریل جلوگیری کند و این امر به درگیری و رویارویی تبدیل می‌شود. در آن صورت عواقب فاجعه بار آن بر دوش کیست؟

او در بخش دیگری از سخنانش گفت که «دستی نامرئی» از بحران اوکراین برای خدمت به برنامه‌های ژئوپلیتیکی خاص استفاده می‌کند و در عین حال درخواست چین برای گفتگو را تکرار کرد.

پیش از این دیپلمات ارشد کی یف در پکن در سالگرد آغاز جنگ گفته بود: از زمانی که روسیه به همسایه جنوب غربی خود در فوریه گذشته حمله کرد، شی چندین بار با پوتین گفتگو کرده است، اما هنوز با همتای اوکراینی خود صحبت نکرده است، واقعیتی که ادعای بی طرفی چین را تضعیف می‌کند.

پکن همچنین اتهامات واشنگتن مبنی بر در نظر گرفتن ارائه سلاح‌های مرگبار به روسیه را به شدت رد کرده است.

وزیر خارجه چین گفت که تعاملات نزدیک بین رئیس جمهور شی جین پینگ و رئیس جمهور ولادیمیر پوتین، لنگر روابط چین و روسیه است.

او در پاسخ به این سوال که آیا شی پس از جلسه پارلمان چین تا هفته آینده، به روسیه سفر خواهد کرد یا خیر، پاسخ قطعی نداد.

چین اغلب از آمریکا به دلیل قلدری در قبال سایر کشور‌ها با تحریم‌های یکجانبه انتقاد کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار