معاون وزیر علوم:

در آیین‌نامه انجمن‌های علمی و دانشجویی بازنگری شد

معاون وزیر علوم از بازنگری در آیین‌نامه انجمن‌های علمی و دانشجویی توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خبر داد و گفت: در همین راستا انجمن‌های علمی دانشجویی به انجمن‌های علم و فناوری تغییر وضعیت می‌دهند.

عبدالحسین کلانتری معاون وزیر علوم از بازنگری امروز در مراسم پایانی دهمین جشنواره درون‌دانشگاهی حرکت که در دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قزوین برگزار شد، با بیان اینکه باید غلظت مهارت‌افزایی را دانشگاه‌ها بیشتر کنیم، اظهار داشت: انجمن‌های علمی دانشجویی به مرور خود را با تغییرات علم و فناوری در سطح جهانی تطبیق می‌دهند.

وی از بازنگری در آیین‌نامه انجمن‌های علمی و دانشجویی توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خبر داد و گفت: در همین راستا انجمن‌های علمی دانشجویی به انجمن‌های علم و فناوری تغییر وضعیت می‌دهند و نگاه‌های نوآورانه و دانش‌بنیان را در دستور کار اصلی قرار خواهند داد. در این زمینه انجمن‌های مهارت‌محور نقش اصلی را بازی خواهند کرد.

کلانتری از تأسیس و شکل‌گیری انجمن‌های علمی استادان دانشگاه هم خبر داد و افزود: آیین‌نامه‌های انجمن‌های علمی طوری تغییر خواهد کرد که یک ارتباط قوی و محکم بین انجمن‌های علمی دانشجویی و اساتید به وجود آید. ضمن اینکه به دنبال این هستیم با آیین‌نامه‌های جدید انجمن‌های علمی دانشگاهی را به سمت شناسایی نظام مسائل کشور سوق دهیم.

معاون اجتماعی و فرهنگی وزیر علوم ادامه داد: خروجی آشنایی انجمن‌های علمی با نظام مسائل کشور رفع مشکلات و کاستی‌ها در حوزه‌های اجتماعی، صنعتی و علوم انسانی است و به ویژه برای بهبود ارتباط بین دانشگاه و صنعت در این حوزه جدی پای کار هستیم. باید به حوزه آموزش عالی برای رفع کمبود‌ها و مشکلات جامعه و صنعت جهت بدهیم.

کلانتری با تأکید بر لزوم سرمایه‌گذاری روی گروه‌های دانشجویی و اعتماد به آن‌ها برای حل مسائل کشور تصریح کرد: باید کاری کنیم تا دانشجویان ما با مسائل روز جامعه آشنا شوند و برای برطرف کردن این مسائل و مشکلات کوشش کنند. در این صورت ظرفیت‌های دانشجویی در جهت رشد و بلوغ توانمندی‌های اجتماعی بارور می‌شود.

اقتصاد مهارتی در دانشگاه‌ها شکل می‌گیرد

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور هم در این مراسم با تأکید بر لزوم حرکت از اقتصاد آموزشی به اقتصاد مهارتی گفت: در حال حاضر اقتصاد دانشگاهی سهم کمی از اقتصاد و تولید ناخالص داخلی را دارد که این سهم باید بیشتر شده و دانشگاه‌ها باید رشد اقتصادی کشور را سرعت ببخشند.

سلیمان عباسی جشنواره حرکت را ویترین فعالیت‌های دانشگاه جامع علمی و کاربردی دانست و اضافه کرد: ترکیب آموزش‌های رسمی با آموزش‌های غیررسمی و بسترسازی برای نوآوری و خودباوری دانشجویان مهمترین شاخصه‌های دانشگاه جامع علمی و کاربردی محسوب می‌شوند و در حال حاضر این دانشگاه یکی از بازیگران زیست‌بوم مهارتی در کشور است.

وی ادامه داد: در جشنواره حرکت دانشجویان پر دغدغه و خلاق شناسایی می‌شوند و برای اینکه در حوزه مهارت و نوآوری به نتیجه برسند، مشکلات پیش روی آن‌ها شناسایی شده و برطرف می‌شوند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی در بخش دیگری از صحبت‌های خود ترویج فرهنگ مهارت و کارآفرینی را یکی از کارکرد‌های مهم این دانشگاه برشمرد و گفت: در همین راستا دانشگاه علمی و کاربردی تلاش می‌کند که یک پیوند بین انجمن‌های علمی و مهارتی و استادان دانشگاه به وجود آورد.

عباسی تصریح کرد: هدف نهایی دانشگاه جامع علمی کاربردی این است که نیاز بازار کار به نیروی ماهر و نوآور را برطرف کند و از طرفی افراد ماهر در شغل‌های مورد نیاز جامعه تربیت کند و بنابراین اصل در این دانشگاه مهارت است، نه علم و دانش محض.

سرپرست دانشگاه علمی و کاربردی استان قزوین با اشاره به میزبانی استان قزوین از جشنواره ملی درون‌دانشگاهی حرکت گفت: تا امروز حدود ۱۱۸۳ اثر به دبیرخانه این جشنواره در دانشگاه جامع علمی و کاربردی قزوین ارسال شده که ۴۴۱ اثر در مرحله نخست و ۹۲ اثر در مرحله دوم گزینش شدند و در پایان هم ۳۹ اثر رسیده به دبیرخانه به عنوان آثار منتخب معرفی شدند.

محمد مقدم اضافه کرد: ۱۵ استان کشور در آثار منتخب نهایی این جشنواره سهم داشتند و شاهد این بودیم که دستاورد‌های انجمن‌های علمی دانشجویی در این جشنواره تجلی مناسبی داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.