تغذیه سالم و غربالگری رمز پیشگیری از ابتلا به بیماری سرطان معده

فوق تخصص کبد و گوارش گفت: مصرف سبزیجات تازه و تغذیه سالم از ابتلا به بیماری سرطان معده پیشگیری می‌کند.

آخوندی فوق تخصص کبد و گوارش در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان استان یزد گفت: سرطان معده یکی از سرطان‌های شایع در دنیا است که در کشور ایران نیز در راس سرطان‌ها قرار دارد این بیماری از سه هزار سال قبل از میلاد مسیح به وسیله مصری‌ها تشخیص داده شده است.

او با تاکید بر اهمیت نقش محیط و نژاد در ابتلا به بیماری سرطان معده بیان کرد: ابتلا به سرطان معده در نقاط مختلف دنیا با توجه به محیط و نژاد متفاوت است و در بعضی کشور‌ها فراوان‌تر است.

این متخصص تصریح کرد: در برخی کشور‌ها نیز در بعضی نقاط این سرزمین‌ها میزان ابتلا به سرطان معده متفاوت است مانند چین که در استان‌های مختلف آن شیوع این بیماری متفاوت است.

آخوندی با تاکید بر تغذیه سالم بیان کرد: به طور کلی میزان ابتلا به سرطان معده در حال کاهش است که به دلیل کشف میکروب هلیکوباکتری و تغییر در رژیم غذایی و محیط زندگی است.

فوق تخصص کبد و گوارش بیان کرد: از نظر جغرافیایی در بعضی کشور‌ها مانند اروپای شرقی و آسیا میزان ابتلا به سرطان معده افزایش یافته در حالی که در آمریکا کاهش یافته است.

آخوندی بیان کرد: در قسمت‌های شمالی ژاپن ابتلا به بیماری سرطان معده بیشتر است در حالی که در بخش‌های جنوبی آن شیوع این بیماری کمتر است همچنین این بیماری در ایران نیز یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها است.

او با تاکید بر اهمیت نقش عوامل اقتصادی و اجتماعی در ابتلا به سرطان معده گفت: عوامل اقتصادی و اجتماعی در ابتلا به سرطان معده موثر است و به هر میزان افراد از نظر اقتصادی و اجتماعی در سطح پایین تری قرار داشته باشند میزان ابتلا به این بیماری نیز در آن‌ها افزایش می‌یابد.

آخوندی تصریح کرد: عوامل ابتلا به بیماری سرطان معده تغذیه و نقش محیط است همچنین رژیم‌های غذایی پر نمک و غذا‌هایی که با نمک با عنوان شور نگه داری می‌شود و مصرف گوشت‌های فرآوری شده مانند سوسیس، کالباس و مواد کبابی با ریسک ابتلا به سرطان معده همراه است.

او گفت: هلیکوباکتر پیلوری نیز در ابتلا به بیماری سرطان معده موثر است، زیرا با کشف و کاهش این میکروب ابتلا به این بیماری کاهش یافته است.

فوق تخصص کبد و گوارش با تاکید بر مضر بودن میکروب هلیکوباکتر پیلوری بیان کرد: در سازمان بهداشت جهانی هلیکوباکتر پیلوری به عنوان یک عامل سرطان شناخته است که در طولانی مدت سبب ابتلا به سرطان می‌شود.

او بیان کرد: وجود بعضی ترکیبات مضر موجود در سبزیجات، سیب زمینی، برخی غذاها، سیگار و تنباکو نیز سبب ابتلا به بیماری سرطان معده می‌شود بنابراین برای این که سبزیجات سودمند باشد باید به صورت تازه مصرف شوند.

فوق تخصص کبد و گوارش بیان کرد: اگر در آب شهری نیز نیترات زیاد وجود داشته باشد سبب ابتلا به سرطان معده می‌شود همچنین چاقی و عمل جراحی خاص روی قسمتی از معده نیز می‌تواند سبب ابتلا به بیماری سرطان معده شود.

او گفت: مصرف میوه‌ها ۴۰ درصد و سبزیجات نیز ۳۰ درصد از ابتلا به سرطان معده پیشگیری می‌کند و افرادی که در رژیم غذایی خود آب میوه طبیعی کمی مصرف می‌کنند، بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند.

او بیان کرد: سرطان معده خیلی اوقات بدون علامت است و گاهی نیز با درد مبهم، کاهش وزن، بی اشتهایی، خون مشکوک در مدفوع، کم خونی، حالت تهوع و سوزش سر دل همراه است.

آخوندی تصریح کرد: بیماران اغلب در مراحل پیشرفته بیماری سرطان معده مراجعه می‌کنند که علامت دار شده است و در موارد بدون علامت کمتر تشخیص داده می‌شود، اما افراد دارای علامت باید بررسی و آندوسکوپی شوند که در صورت وجود ضایعه، برداشته شود.

او با تاکید به توجه به متاستازی در بیماری سرطان معده بیان کرد: گاهی این سرطان متاستاز می‌دهد که بعد از بررسی مشخص می‌شود منشاء آن سرطان معده بوده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار