انجام موفقیت آمیز پیوند مغز استخوان در یزد

برای اولین بار در استان، پیوند مغز استخوان در بیمارستان شهید صدوقی یزد با موفقیت انجام شد.

فراهت پزشک معالج گفت: بیمار، خانم ۵۲ ساله‌ای است که به دلیل تکثیر سلول‌های غیرطبیعی مغز استخوان به بیماری مبتلا شده بود. 

او با اشاره به اینکه بیمار ۶ ماه با دارو تحت درمان بود، افزود: بیماری با درمان دارویی خاموش شده بود و برای جلوگیری از بازگشت و کاهش سال‌های بیماری و افزایش طول عمر بیمار، پیوند مغز استخوان از بیمار به خود انجام شد.

فراهت ادامه داد: طی فرایندی، سلول‌های بنیادی فرد را از طریق دستگاه دریافت کردیم و بعد از شیمی درمانی، سلول‌های بنیادی به بیمار تزریق شد. این اقدام برای اولین بار در استان یزد انجام و با موفقیت همراه بود و بیمار بعد از سه هفته بستری، امروز با حال عمومی خوب مرخص شد.

فوق تخصص بیماری‌های خون و سرطان، پیوند مغز استخوان را برای بیمارانی که سلول‌های مغز استخوان در ساختن سلول‌های طبیعی عاجز هستند، حیاتی دانست و تصریح کرد: پیوند مغز استخوان از فرد بیمار به خود (اوتولوگ) و یا پیوند از افراد دیگری که معمولا خواهر یا برادر بیمار یا افراد درجه اول محسوب می‌شوند (الوژن) انجام می‌شود.

فرات با اشاره به شانس بهبودی در این روش اظهار داشت: شانس بهبودی به نوع بیماری، سن بیمار، شرایط تحمل پیوند و همخوانی سلول بنیادی با بدن فرد بستگی دارد. پیوند مغز استخوان در بسیاری از موارد ۹۰ درصد می‌تواند سبب بهبود دائم ان‌ها شود.

او تاکید کرد که در مورد سرطان‌های خون هم افرادی که وارد فاز پیوند می‌شوند ۴۰ تا ۵۰ درصد به صورت دائم بهبود می‌یابند.

فوق تخصص بیماری‌های خون و سرطان گفت: البته بعضی از بیماری‌های زمینه ای، بیماری‌هایی که در اطفال وجود دارد و سندرم‌های ژنتیکی هم می‌تواند با پیوند ۱۰۰ درصد بهبود یابد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار