موافقت پارلمان فنلاند با عضویت این کشور در ناتو

پارلمان فنلاند منشور سازمان ناتو را با اکثریت آرا به تصویب رساند.

پس از آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، دو کشور فنلاند و سوئد که در دوره جنگ سرد موضع بی طرفانه‌ای میان بلوک شرق و غرب اتخاذ کرده بودند از تمایل خود برای عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خبر دادند. گرچه مخالفت‌های ترکیه باعث ایجاد سنگ اندازی در روند عضویت این دو کشور حوزه اسکاندیناوی در ناتو شده است، اما آن‌ها باید سازوکار پیچیده‌ای شامل تصویب روند عضویتشان در پارلمان‌های هر ۳۰ عضو این نهاد نظامی را طی کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پارلمان فنلاند امروز (چهارشنبه) با اکثریت آرا پیشنهاد دولت این کشور برای عضویت در سازمان ناتو را به تصویب رساند.

در رای گیری امروز پارلمان فنلاند، ۱۸۴ تن از ۲۰۰ نماینده به پذیرش منشور سازمان ناتو رای موافق دادند. تنها ۷ نماینده با عضویت فنلاند در این نهاد نظامی مخالفت کردند.

فنلاند برای نخستین بار در ماه مِه ۲۰۲۲ و در واکنش به جنگ روسیه علیه اوکراین پیشنهاد عضویتش را در سازمان ناتو مطرح کرد. این کشور یک هزار و ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد و نگران آن است آتش جنگ اوکراین به خاک این کشور نیز کشیده شود.

سوئد نیز طی هفته‌های اخیر منشور ناتو را در پارلمان خود به تصویب رسانده بود و اکنون این دو کشور حوزه اسکاندیناوی باید منتظر تصویب عضویت خود در پارلمان‌های تمامی کشور‌های عضو سازمان ناتو باشند. مجارستان و ترکیه از جمله کشور‌هایی هستند که هنوز این موضوع را در پارلمان‌های خود به تصویب نرسانده اند.

مجارستان در هفته جاری این موضوع را در پارلمان خود به بحث گذاشت و انتظار می‌رود طی یک ماه آینده آن را به تصویب برساند. با این حال، مقامات ترکیه می‌گویند تنها حاضر به پذیرش فنلاند در ناتو بوده و مخالف عضویت سوئد در این نهاد نظامی هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار