رای گیری پیش از موعد فنلاند برای ورود هر چه سریعتر به ناتو

فنلاند روز سه شنبه بدون اینکه منتظر پاسخ مثبت ترکیه و مجارستان بماند، جلسه بحث نهایی را در پارلمان درباره پیوستن به ناتو برگزار می‌کند.

فنلاند روز سه شنبه بدون اینکه منتظر پاسخ مثبت ترکیه و مجارستان بماند، جلسه بحث نهایی را در پارلمان درباره پیوستن به ناتو برگزار می‌کند.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، با توجه به انتخابات پیش رو در روز ۲ آوریل و از آنجا که سانا مارین، به روز‌های پایانی نخست وزیری خود می‌رسد، دولت فنلاند می‌خواهد از بروز خلا سیاسی که پیوستن هلسینکی به ناتو را مختل کند، پرهیز نماید. البته موافقت آنکارا و بوداپست ضروری است.

فنلاند حتی در صورت لزوم منتظر سوئد نیز نمی‌خواهد بماند. سوئد هم از سال گذشته خواهان پیوستن به ناتو است، ولی با وتوی ترکیه مواجه شده است. قرار است ۲۰۰ عضو پارمان فنلاند روز سه شنبه رایزنی‌های خود را درباره لایحه پیوستن این کشور به ناتو آغاز کنند. رای گیری تا روز چهارشنبه انجام خواهد شد. نشست پارمان مصادف شده است با دیدار ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو از فنلاند. وی با رهبران این کشور ۵.۵ میلیون نفری دیدار خواهد کرد.

در رای گیری اولیه در ماه مه سال گذشته، ۱۸۸ نماینده رای مثبت دادند. تقریبا همه احزاب هم حمایت کردند حتی احزابی که تا یک سال پیش نظر مساعدی درباره پیوستن به ناتو نداشتند. فقط چند نماینده چپ افراطی و راست رای منفی دادند.

به دنبال تهاجم روسیه به اوکراین، فنلاند و سوئد تصمیم گرفتند به سیاست عدم تعهد نظامی خود پایان داده و به ناتو بپیوندند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار