آماده سازی ۱۵ بنای شاخص تاریخی قزوین برای بازدید گردشگران نوروزی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین گفت: ۱۵ بنای شاخص تاریخی تحت مدیریت این دستگاه در استان برای بازدید گردشگران در نوروز ۱۴۰۲ مهیا و آماده سازی شد.

علیرضا خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین گفت:هفت نوروزگاه با هدف برگزاری برنامه‌های شاد و متنوع برای شهروندان و گردشگران ایام نوروز ۱۴۰۲ در شهرستان‌های مختلف استان قزوین برپا می‌شود که فعالیت آن‌ها از اواخر اسفند ماه آغاز می شود و تا پایان تعطیلات نوروزی ادامه خواهد داشت.

خزائلی افزود: نوروزگاه مرکزی استان قزوین در دولتخانه صفوی راه اندازی می‌شود، در نوروزگاه‌ها انواع برنامه‌های فرهنگی و هنری جذاب برای گردشگران و شهروندان برگزار می‌شود و در حاشیه آن‌ها نیز نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های ساخت صنایع دستی با هدف آشنایی مردم با هنر‌های دستی مناطق برپا خواهد شد.

وی اضافه کرد: شاهنامه خوانی، اجرای ساز و دهل، برپایی سیاه چادر، اجرای برنامه‌های آیینی، بازی‌های بومی-محلی، برگزاری جشنواره برکت و جشنواره شیرینی‌های سنتی و اجرای حاجی فیروز از جمله برنامه‌های پیش بینی شده در نوروزگاه‌های استان قزوین به ویژه نوروزگاه دولتخانه صفوی در ایام نوروز ۱۴۰۲ است.

به گفته خزائلی، با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان در ایام نوروز تلاش شده بیشتر برنامه‌ها پس از افطار برگزار شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین گفت:همچنین در راستای کمک به پیشگیری از حوادث در نزدیکی شهر‌ها برنامه‌ای با همکاری سایر دستگاه‌ها نظیر جمعیت هلال احمر و راهداری داریم تا در ۳۰ کیلومتری شهر‌ها و در مجتمع‌های خدماتی رفاهی این محدوده‌ها برنامه‌هایی به منظور توقف و استراحت و پذیرایی از رانندگان و مسافران تدارک دیده شود.

وی افزود: با هدف معرفی صنایع دستی استان قزوین و کمک به فروش آثار هنرمندان در ایام نوروز ۶ نمایشگاه صنایع دستی در شهرستان‌های استان برپا خواهد شد که در آن ضمن تولید و ساخت زنده انواع صنایع دستی و معرفی آنها، محصولات به نمایش گذاشته شده به گردشگران عرضه می‌شوند.

خزائلی ادامه داد: علاوه بر برپایی نمایشگاه‌های صنایع دستی در تمامی شهرستان‌های استان قزوین، جشنواره شیرینی‌های سنتی را نیز که از سوغات معروف قزوین به شمار می‌روند در دولتخانه صفوی برگزار می‌کنیم.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین، نمایش در‌ها و ارسی‌های تاریخی در مسجد جامع و نمایش ابزار مسگری سنتی از هنر‌های دستی شاخص قزوین را برای گردشگران نیز در قالب برنامه‌های نوروزی تدارک دیده ایم.

خزائلی در ادامه گفت: علاوه بر دولتخانه صفوی و کاروانسرای سعدالسلطنه، بنا‌هایی نظیر حسینیه امینی ها، آب انبار سردار بزرگ، مسجد جامع عتیق و کلیسای کانتور و قلعه حسن صباح الموت و کاروانسرای آوج برای بازدید گردشگران نوروزی که به قزوین سفر می‌کنند مهیا و آماده سازی شده است.

وی افزود: آب انبار سردار بزرگ، آب انبار حکیم، مسجد جامع عتیق و آب انبار آن از جمله بنا‌هایی هستند که مردم و گردشگران در ایام نوروز ۱۴۰۲ امکان بازدید از آن‌ها را خواهند داشت و در آن‌ها راهنمایان گردشگری به منظور راهنمایی مسافران و بازدیدکنندگان مستقر خواهند شد.

خزائلی اضافه کرد: در کنار این بنا‌ها آرامگاه حمدالله مستوفی، کلیسای کانتور، مسجد-مدرسه تاریخی سردار، حسینیه امینی ها، خانه تاریخی رئوفی، مسجد مدرسه حیدریه قزوین از دیگر بنا‌های تاریخی هستند که در ایام نوروز پذیرای گردشگران و بازدیدکنندگان هستند.

وی خاطر نشان کرد: بقعه پیر تاکستان، کاروانسرای تاریخی آوج، قلعه حسن صباح الموت و قلعه سمیران طارم سفلی نیز از جمله بنا‌های تاریخی نقاط مختلف استان قزوین هستند که امکان بازدید گردشگران نوروزی از آن‌ها فراهم شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین گفت: البته علاوه بر این بناها، مجموعه تاریخی دولتخانه صفوی و بنا‌های آن و بنا‌های خارج از مدیریت میراث فرهنگی نظیر موزه مردم شناسی حمام قجر و کاروانسرای سعدالسلطنه نیز در نوروز ۱۴۰۲ پذیرای گردشگرانی که به قزوین سفر می‌کنند، خواهند بود.

خزائلی افزود: علاوه بر اطلاعاتی که به طور گسترده در فضای مجازی و رسانه‌ها بارگذاری شده و می‌شود، برای آن دسته از گردشگرانی که امکان کسب اطلاعات را از این فضا ندارند ایستگاه‌های راهنمایی گردشگری در ایام نوروز برپا خواهد شد و بر همین اساس مراکز اطلاع رسانی و راهنمایی گردشگران در دروازه کوشک، میدان مینودر و ایستگاه راه آهن قزوین فعال خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین در ادامه گفت: بازرسی نوروزی از اماکن و تاسیسات گردشگری قزوین از ۱۵ اسفند آغاز و تا پایان تعطیلات ادامه دارد، ضمن اینکه نرخ خدمات تاسیسات گردشگری قزوین در ایام نوروز ۱۴۰۲ تغییری نمی‌کند و گردشگران با نرخ‌های فعلی امکان دریافت خدمات را خواهند داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار