ساماندهی محوطه باستانی خله کوه تاکستان

معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین گفت: محوطه باستانی خله کوه تاکستان از محل اعتبارات این دستگاه ساماندهی شد.

احسان نورانی معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین گفت: ساماندهی این محوطه باستانی شامل مناسب سازی تپه و اقدامات حفاظتی برای انجام فعالیت‌های باستان شناسی و دیوارکشی و پاکسازی از نخاله‌های ساختمانی بود.

نورانی با بیان اینکه ساماندهی این مجموعه باستانی تابستان سال جاری کلید خورد، افزود: برای اجرای این طرح پنج میلیارد ریال از محل اعتبارات میراث فرهنگی استان قزوین هزینه شد.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین یادآور شد: کاوش‌های باستان شناسی و ایجاد سایت موزه در محوطه باستانی خله کوه تاکستان پیگیری می‌شود.

محوطه باستانی خله‌کوه واقع در شهر تاکستان با وسعت پنج هکتار یکی از ارزشمندترین سایت‌های باستان‌شناسی دشت قزوین به شمار می‌رود.

تاکنون چهار فصل کاوش با هدف خواناسازی فضا‌های معماری و نهشته‌های باستانی برای ایجاد سایت‌موزه در این منطقه انجام شده است.

آثار به دست آمده در لایه‌های تاریخی این منطقه به هزاره پنجم و ششم پیش از میلاد بازمی گردد و قدیمترین آثارِ دوران اسلامی نیز در این محوطه به قرن پنجم و ششم هجری قمری مربوط می‌شود.

این محوطه در سال ۱۳۷۷ و به شماره ۲۲۷۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.