معاملات بازار مسکن در شرایط رکود تورمی چگونه است؟

به گفته کارشناسان، بازار مسکن این روزها در شرایط رکود تورمی قرار دارد که باعث شده بسیاری از افراد دست از خرید و فروش بردارند.

 در حالی  به روز‌های انتهای سال نزدیک می‌شویم که هنوز بسیاری از متقاضیان  نتوانسته اند واحد مسکونی مورد نظر خود را نه تنها برای خرید بلکه برای اجاره هم پیدا کنند از سوی دیگر با توجه به افزایش قیمت مسکن و اجاره بها بسیاری از فروشندگان و مالکان، واحد‌های خود را برای گران‌تر عرضه کردن طی ماه های آینده،  خالی نگه داشته اند.

مشاهدات میدانی حاکی از آن است که نرخ‌های اجاره در برخی از محلات استان تهران  رشد داشته اما رکود در بازار خرید و فروش مسکن باعث شده که قیمت‌ ها در این بازار شکسته شود.

مالکان فایل های اجاره خود را از بنگاه ها خارج کرده اند 

در همین رابطه یکی از متقاضیان اجاره مسکن که در  محله بیمه پایتخت به دنبال واحد مسکونی است  به باشگاه خبرنگاران جوان می گوید: قیمت‌ها در محله آزادی و بیمه افزایش داشته شده است و مالکانی که در یک ماه پیش  واحد خود را برای اجاره گذاشته بودند در حال حاضر فایل خود را خارج کرده و  به مشاور املاک اعلام کرده اند که فعلا دست نگه دارید بنابراین فایلی برای اجاره پیدا نمی شود. 

او ادامه داد: بازار اجاره مسکن نابه سامان شده است و از سوی دیگر تعداد فایل‌های اجاره  در بین مشاوران املاک بسیار کاهش یافته است و همین موضوع باعث شده که نتوانیم  واحد مناسبی برای  اجاره کردن پیدا کنیم.

همچنین سوفیانی یکی از مشاوران املاک که در جنوب تهران بنگاه املاکی دارد به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: نوسان در اقتصاد کشور به بازار مسکن هم سرایت کرده و همین موضوع باعث شده است که  بازار اجاره با  مشکل روبرو شود.

رکود بازار قیمت ها را در بازار مسکن شکست

اما در بازار خرید و فروش مسکن بر خلاف بازار اجاره به دلیل آنکه  میزان معاملات کاهش یافته، قیمت‌ها شکسته شده و شاهد آن هستیم که نرخ‌ تورم در مسکن کمی کاهشی شده است.

کبیری یکی از مشاوران املاک در محله مولوی پایتخت به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است:  بازار خرید و فروش مسکن با رکود روبرو شده است و همین رکود باعث شده که خانه ها در بسیاری از محلات با نرخ‌های اعلام شده به فروش نروند.

مشاهدات میدانی در بازار مسکن حاکی از آن است که یک واحد ۹۷ متری در خیابان آذربایجان ۶ میلیارد تومان قیمت دارد همچنین یک واحد ۶۵ متری در خیابان آذربایجان هم سه میلیارد و ۴۷۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است.

تورم نقطه به نقطه مسکن کاهش یافته است

جدیدترین آمار ارائه شده در خصوص تورم کالا‌ها و خدمات نشان می‌دهد در بهمن ماه ۱۴۰۱، تورم ماهیانه مسکن در کل کشور به ۲.۳ درصد رسیده است. این رقم در دی ماه امسال ۲.۸ درصد بود که آمار از افت ۰.۵ درصدی سرعت رشد قیمت مسکن حکایت دارد.

تورم نقطه به نقطه مسکن هم که تغییر قیمت در مقایسه با ماه مشابه سال قبل را نشان می‌دهد از افزایش ۴۱.۷ درصدی حکایت دارد. ماه گذشته این شاخص ۳۹.۵ درصد بود؛ بنابراین در این بخش با افزایش ۲.۲ درصدی تورم مسکن کل کشور مواجه بوده‌ایم.

همچنین رشد قیمت مسکن کل کشور در ۱۲ ماهه منتهی به بهمن ماه ۱۴۰۱ به ۳۴.۸ درصد رسیده که در مقایسه با ۳۳.۷ درصد ماه گذشته، رشد ۱.۱ درصدی را نشان می‌دهد.

در بخش اجاره بها نیز طبق اعلام مرکز آمار شاخص قیمت ماهیانه، نقطه به نقطه و سالیانه در بهمن ماه ۱۴۰۱ به ترتیب ۲.۳ درصد، ۴۱.۶ درصد و ۳۴.۷ درصد بوده است.

بررسی وضعیت بازار مسکن کل کشور در ۱۰ ماه گذشته حاکی از آن است که رشد ماهیانه قیمت مسکن در اردیبهشت ۲.۵ درصد، خرداد ۲.۳ درصد، تیرماه ۳.۸ درصد، مردادماه ۲.۸ درصد، شهریورماه ۳.۵ درصد، مهرماه ۶.۱ درصد، آبان ۳.۷ درصد، آذر ۲.۸، دی ۲.۸ و بهمن ۲.۳ درصد بوده است.

میزان افزایش ماهیانه نرخ اجاره در کل کشور نیز در اردیبهشت ۲.۵ درصد، خرداد ۲.۳ درصد، تیر ۳.۸ درصد، مرداد ۲.۹ درصد، شهریور ۳.۵ درصد، مهر ۶.۱ درصد، آبان ۳.۷ درصد، آذر ۲.۸، دی ۲.۸ و بهمن ۲.۳ درصد اعلام شد.

فروشندگان تمایلی به فروش مسکن ندارند

 سعید لطفی  عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک کشور در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه  نوسانات اقتصادی  باعث شده که بسیاری از  فروشندگان  تمایلی به فروش واحد مسکونی خود نداشته باشند گفت:  بازار اسفند ماه در شرایط رکود تورمی قرار دارد و تجربه هم نشان داده است که در فرودین ماه شاهد افزایش قیمت مسکن هستیم.

او ادامه داد: در حال حاضر هیچ معامله‌ای انجام نمی‌شود و بسیاری از فروشندگان مسکن هم از  فروش منصرف شده و همین امر باعث شده که بازار مسکن در شرایط رکود تورمی قرار گیرد.

عضو هیئت مدیره  انجمن انبوه سازان بیان کرد: دولت باید برای کنترل قیمت‌ها در بازار مسکن  اقدام به افزایش تولید و عرضه مسکن کند تا بازار شرایط  مناسبی را هم برای خرید و هم برای اجاره فراهم کند.

براساس این گزارش بازار مسکن در روز‌های انتهای سال تشنه نظارت، تولید و  عرضه بیشتر است که باید  در دستور کار دولت قرار گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
Canada
تورج اخوان
۱۳:۳۵ ۱۲ فروردين ۱۴۰۲
متاسفانه ارزیابی معاملات مسکن بخصوص در تهران عمدتا بر مبنای اطلاعات سایت دیوار و امثال آن است که دور از واقعیت است.معاملات مسکن سالهاست در رکود سنگین بسر می برد و مصرف کننده واقعی به هیچ عنوان توان تأمین میلیاردها تومان پول برای خرید یک مسکن ۷۰ متری را ندارد.و این معدود معاملات مسکن با فیمت های نجومی بطور عمده توسط سفته بازان شامل بانک‌ها موسسات سرمایه گذاری صاحبان سرمایه انجام شده و دست به دست می شود
Canada
تورج اخوان
۱۳:۳۴ ۱۲ فروردين ۱۴۰۲
متاسفانه ارزیابی معاملات مسکن بخصوص در تهران عمدتا بر مبنای اطلاعات سایت دیوار و امثال آن است که دور از واقعیت است.معاملات مسکن سالهاست در رکود سنگین بسر می برد و مصرف کننده واقعی به هیچ عنوان توان تأمین میلیاردها تومان پول برای خرید یک مسکن ۷۰ متری را ندارد.و این معدود معاملات مسکن با فیمت های نجومی بطور عمده توسط سفته بازان شامل بانک‌ها موسسات سرمایه گذاری صاحبان سرمایه انجام شده و دست به دست می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
یکی از دلایل گرانی مسکن عدم نظارت بر قیمت گذاری سلیقه ای است که سازندگان تعیین کرده اند.
امروز در انتهای سال 1401 هزینه ساخت هر متر مربع آپارتمان حداقل 10 و حداکثر 15 میلیون است.
ایا این امکان وجود ندارد که قیمت آپارتمان جدا از قیمت زمین تعیین شود تا سود سازندگان معلوم شده و از گرانفروشی آنها جلوگیری شود و در صورت گرانفروشی جریمه های سنگین بر آنها وضع شود؟
مسئله این است که دولتمردان قصد ندارند که چنین کاری انجام دهند چون خود در این خصوص زینفع هستند و از طریق ساخت و ساز های انبوه برای خود یا حمایت از سازندگان منافع خود را کسب میکنند.
به راحتی می توان سامانه ای مرتبط با شهرداری ها و ادارات ثبت پیاده سازی نمود که همه سازندگان مجبور باشند برای دریافت پایان کار و یا سند قیمت هر متر مربع سازه خود را ثبت و مجوز قیمت گذاری بگیرند. بقیه قیمت هم که مربوط می شود به قیمت زمین در آن منطقه. با این روش لااقل در مرحله اول از گرانفروشی سازه جلوگیری شده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۳ ۰۸ اسفند ۱۴۰۱
اینقدرقیمت خونه رو بردید بالا که رکود شده... یعنی خودتون هیچکاری نتونستید بکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۰۸ اسفند ۱۴۰۱
یک ماه پیش تو شهرستان آپارتمان خریدن به 3400 دیروز فروختن 4600! یعنی فقط تو یکماه 1200 میلیون تومن افزایش قیمت! تنها راه چاره وضع مالیات بر فروش هست. اونم مالیات بر اساس کارشناسی قیمت خود دولت که دیگه به هیچ عنوان کسی نتونه دور بزنه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۹ ۰۹ اسفند ۱۴۰۱
علت گرانی مسکن سرخوشی سازندگان نیست بلکه گرانی سرسام آور و ساعتی مصالح ساختمان است.حالا اگه مالیات هم به آن اضافه شود یعنی هزینه ساخت افزایش پیدا می‌کند در نتیجه از هم گرانی بیشتری را در پیش خواهیم داشت.همینجوری هم با این همه هزینه، ساختمان سازی به صرفه نیست بلکه دلالی و خرید دلار و سکه و طلا و خودرو به صرفه است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۰۸ اسفند ۱۴۰۱
رو
Netherlands
ناشناس
۱۲:۵۰ ۰۸ اسفند ۱۴۰۱
مگر مجبور هستید در تهران سکونت داشته باشید دولت اگر ده میلیون مسکن در تهران هم بسازد باز هم کم است و همه تمایل دارند در تهران سکونت کنند همین باعث افزایش سرسام آور قیمت مسکن میشود، ایران فقط تهران نیست شهرستانها و روستاها هم هستند که قیمتها بسیار پایین است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۰۸ اسفند ۱۴۰۱
من ساکن مشهدم. ولی اینجا هم کسانی هستن که ده تا واحد دارن و اجاره میگیرن و کار نمیکنن.و دهها هزارنفر هستن که مستاجرن.باید مسکنی مشابه مسکن مهر اما با کیفیت دوباره سازوکارش شروع بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۰۸ اسفند ۱۴۰۱
صاحب خونه ها بی رحم شدن هرکی دوست داره یه قیمتی میده اصلا دین ایمان ندارن
Iran (Islamic Republic of)
علي
۱۲:۲۱ ۰۸ اسفند ۱۴۰۱
چرا كسي پاسخگوي گراني مسكن و خودرو و ساير اقلام در اين مملكت نيست. چرا وزارت خانه هاي عريض و طويل كه بودجه كشور رو مي بلعند و يك ليوان آب روش مي خوررند پاسخگو نيستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۰۸ اسفند ۱۴۰۱
حتم دارم درست خواهدشد گشایش هایی در راه این اقتصاد مریض خواهد بود واقعا متاسفم برای شماها که با سفره مردم بازی میکنید با میلگرد کیلویی چهل هزار تومان و بقیه وسایل چطور از فروشندگان انتظار دارین ملک خودشون ارزان بفروشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۰۸ اسفند ۱۴۰۱
عملکرد ریشه گرانی مسکن است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۰۸ اسفند ۱۴۰۱
متاسفانه قیمت مسکن روز به روز گرانتر می شود و هیچ کنترلی نیست و هرکس هر طور دلش بخواهد ملکش را می فروشد ویوء‌مدیریت دولت ریسی در افزایش قیمت دلار و افزایش قیمت ها باعث ویرانی بازار مسکن و اجاره بها شده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۰۸ اسفند ۱۴۰۱
مسکن ملی چی شد؟! رئیسی مگه قرار نبود مسکن بسازی؟! خب برادر پس کو؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۰۸ اسفند ۱۴۰۱
تورم نقطه به نقطه مسکن کاهش یافته است

کسی که این تیتر رو زده قطعا نه مستاجره نه گذرش به بنگاه معاملات ملک خورده قرارداد اجاره من دو ماه دیگه تموم میشه بعد همین الان مالک صد درصد گذاشته روی مبلغ رهن و اجاره و از الان برای اردیبهشت ماه اولتیماتوم تخلیه داده...!
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۸:۳۶ ۰۸ اسفند ۱۴۰۱
با سلام، واقعا با این نا به سامانی مدیریت مسکن خدا به داد جوان ها برسه هیچ کسی هم پاسخ گو نیست....
آخرین اخبار