ارزیابی ۱۶ هزار ساختمان برای مقاوم‌سازی

مدیرعامل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: ارزیابی و بهسازی در حوزه مقاوم‌سازی را برای ۱۶ هزار ساختمان به صورت چشمی و چک لیست آغاز کرده‌ایم که در برخی از موارد بخش خصوصی مقاومت کرده و ما مجبور هستیم که از طریق دادستانی ورود کنیم.

محمد مهدی حیدری در مراسم گرامیداشت روز مهندس گفت: آخرین ویرایش  مقررات و دستورالعمل‌ها در حوزه دانش‌بنیان‌ها در شهریور ما سال آینده به اتمام می‌رسد و در حوزه کیفیت نیز دستورالعمل و آیین‌نامه‌ها در  مرکز تحقیقات به روزرسانی و تدوین شده است.

به گفته  مدیرعامل مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی بعد از زلزله ترکیه کمیته  آیین‌نامه ۲۸۰۰ را فرا خوانده‌ایم و با همکاری اساتید، تغییراتی در آیین‌نامه ۲۸۰۰ زلزله  انجام‌ دادیم. از  نگاه رویکردی نیز در این حوزه اقدامات مهمی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

او می‌گوید: در برخی از نقاط و بخش‌هایی که از لحاظ خطرپذیری بسیار آسیب‌پذیر است،  ممنوعیت ساخت با برش‌های خم  ایجاد کرده‌ایم. بنابراین این نشان می‌دهد که ما در  حوزه دستورالعمل ساخت به روز هستیم.

حیدری می‌گوید: در حوزه طراحی ساخت نیز سعی کرده‌ايم  اخلاق حرفه‌ای و مهندسی  را رعایت کنیم و باید طراحی‌ها را به درستی انجام دهیم.

 او می‌گوید: در حوزه  اجرا باید  تصمیم‌گیری درستی  صورت گیرد، تا هرکسی  نتواند وارد حوزه ساخت وساز شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت:  در حوزه  نظارت  نیز باید مهندسان نظارت حقوقی و نظارت بر اجرا را داشته باشند. 

او بیان کرد: در مراحل  ساختمانی مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی گواهینامه فنی ارائه می‌دهد اما اجباری برای  استفاده از آن وجود ندارد؛ اما در حوزه قیر این  اجبار ایجاد شده و هيچ  قیری که در پروژه های عمرانی استفاده می‌شود بدون گواهینامه و تایید صلاحیت نیست و تمامی کارگاه‌ها از قیر با  کیفیت استفاده می‌کنند.

مدیرعامل مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی بیان کرد: باید نهضت ارزیابی و بهسازی در حوزه ساخت‌وساز ایجاد شود  و بحث مقاوم سازی را جدی‌تر دنبال کنیم. در حال حاضر ۱۶ هزار ساختمان به صورت چشمی و چک لیست باید  مورد ارزیابی قرار گیرند که در برخی از موارد بخش خصوصی مقاومت کرده و ما مجبور هستیم که از طریق دادستانی ورود کنیم.

او گفت: از ۱۶ هزار واحد ساختمانی ۵۰۰ واحد تاکنون  مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۴ ۰۶ اسفند ۱۴۰۱
کل ساختمانهای مسکن مهر با بی ویا کم کیفیت ترین تحت هیج نظارتی چه از وزارت مسکن و شهرسازی که متولی ساخت بوده و پیمانکاران در نهایت بی مهری ساختند و نه اقدام ملی که نظارتی در محاسبات و کنترل آنها نداشته را هم به آمار اضافه کنید
آخرین اخبار