ضرورت ارتباط نظام‌مند سیاستگذاری اقتصادی با محافل علمی

رئیس مرکز آموزش و پژوهش سازمان مالیات گفت: برای ایجاد تحول در نظامات اقتصادی از بعد سیاستگذاری یا اجرایی، این ساحت باید رابطه نزدیکی با محافل علمی داشته باشد.

موحدی رئیس مرکز آموزش و پژوهش سازمان امور مالیاتی در نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی  ضمن اشاره به اهمیت تدوین طرح‌های پژوهشی قابل اجرا و مورد نیاز بخش اجرایی کشور، گفت: برای ایجاد تحول در نظامات اقتصادی اعم از بعد سیاستگذاری و یا بعد اجرایی، این ساحت باید رابطه بسیار نزدیکی با محفل‌های علمی داشته باشد که می‌توانند تصمیم سازی انجام دهند و این مهم مستلزم یک ارتباط نظام‌مند بین ساحت تصمیم سازی و تصمیم گیری است.

او ادامه داد: در همایش سالانه اقتصاد مقاومتی ما دنبال این بودیم که پاسخ‌های برآمده از نگاه اندیشگاهی را به نیاز‌هایی که در ساحت تصمیم گیری چه در عرصه قانونگذاری و سیاستگذاری و چه در عرصه اجرا نیاز دارد. به همین دلیل شیوه خاصی برای برآورده کردن این نیاز در این همایش در دستورکار قرار گرفت.

موحدی گفت:تمام تلاش ما این بود که فضای متعارف و کلیشه‌ای علمی که به طور معمول در همایش‌ها وجود دارد را تغییر دهیم و فضایی را برای ارائه راهکار‌های مورد نیاز کشور فارغ از چارچوب‌های محدودکننده آکادمیک، فراهم کنیم. در این فضا هر شخصی، اعم از کارشناسان و مسئولین یا حتی افراد معمولی می‌تواند حاصل کار پژوهشی خود را به این همایش ارائه دهد.

وی افزود: تعداد چکیده‌های ارسالی به کمیته علمی همایش حدود ۴۷ چکیده بود که ۳۵ طرح مورد پذیرش قرار گرفت و از آن‌ها درخواست شد که طرح سیاستی خود را ارسال کنند. از این ۳۵ طرح، تعداد ۲۹ طرح در دو روز تمام وقت مورد ارزیابی و داوری کمیته علمی قرار گرفت. بخش زیادی از این طرح‌ها از اقصان نقاط کشور و برخی توسط همکاران مالیاتی ما ارسال شده بود.

برگزاری ۷ نشست تخصصی در نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی

رئیس مرکز آموزش و پژوهش سازمان امور مالیاتی ادامه داد: در کنار این طرح‌های سیاستی، سعی ما بر این بود که این همایش به شکل یک همایش یک روزه مطرح نباشد و در طول برگزاری افتتاحیه تا اختتامیه آن که حدود ۳ ماه بود، ۷ نشست تخصصی در حوزه‌ها و موضوعات مختلف مالیاتی برگزار شد. سعی کردیم این نشست‌ها همگی در مراکز و نهاد‌های مرتبط برگزار شود.

موحدی ضمن برشمردن موضوعات ۷ نشست تخصصی برگزار شده در قالب نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، گفت: تلاش کردیم در این نشست‌های تخصصی ضمن دعوت از کارشناسان و مسئولین مرتبط، از همکاری ۵۰ اندیشکده، دانشگاه، پژوهشکده و نهاد علمی کمک بگیریم که در نهایت به جمع بندی و تدوین سند راهبردی نظام مالیاتی با تمرکز بر عادلانه بودن و هوشمندی منجر شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار