رئیس جمهور فیلیپین: از وجب به وجب خاکمان دفاع می‌کنیم

درپی بالا گرفتن تنش‌های دریایی مانیل و پکن در دریای جنوبی چین، رئیس جمهور فیلیپین تاکید کرد این کشور حتی یک وجب از خاکش را از دست نمی‌دهد.

فردیناند مارکوس، رئیس جمهور فیلیپین گفت: کشور شاهد تنش‌های ژئوپلیتیک شدیدی بوده است که با آرمان‌های صلح ما مطابقت ندارد و امنیت و ثبات کشور، منطقه و جهان را تهدید می‌کند.

به گزارش رویترز، وی تصریح کرد: کشور حتی یک وجب از خاک خود را از دست نخواهد داد و ما به حفظ تمامیت ارضی و حاکمیتمان مطابق با قانون اساسی خود و قوانین بین المللی ادامه خواهیم داد و ما برای تامین امنیت مردم با همسایگان خود کار خواهیم کرد.

سه‌شنبه گذشته سفیر چین در مانیل به وزارت امور خارجه فیلیپین احضار شد و مراتب نگرانی جدی دولت مانیل از مزاحمت گشت ساحلی چین به یک فروند شناور گارد ساحلی فیلیپین و همچنین صیادان فیلیپینی در آب‌های دریای جنوبی چین به وی ابلاغ شد.

وزارتخانه‌های امور خارجه و دفاع فیلیپین اعلام کردند این شناور گشت ساحلی چین با انداختن شعاع نوری لیزر شدید برای مدتی بینایی نظامیان مستقر در عرشه قایق گارد ساحلی فیلیپین را مختل کرده است.

دریای جنوبی چین دریایی حاشیه‌ای است که بخشی از اقیانوس آرام به‌شمار می‌آید و ناحیه‌ای در حدود سه و نیم میلیون کیلومتر مربع از سنگاپور تا تنگهٔ تایوان را دربر می‌گیرد. پس از پنج اقیانوس جهان این دریا بزرگ‌ترین ناحیهٔ دریایی جهان است. جزیره‌های واقع در این منطقه که با هم یک مجمع‌الجزایر را تشکیل می‌دهند بالغ بر صد‌ها عدد و عمدتاً خالی از سکنه هستند.

چین تقریباً بر کل این دریا ادعای مالکیت می‌کند، اما آمریکا این دریا را از آب‌های بین‌المللی می‌داند و همواره بر حق قانونی کشتی‌ها و زیردریایی‌هایش در رفت‌وآمد در این دریا تأکید می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار