تشویش اذهان عمومی از ورود یک قلاده شغال مشکوک به هاری در مهرستان

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: ورود و حمله یک قلاده شغال سرگردان با رفتار غیر طبیعی در روستای کهن رسول شهرستان مهرستان موجب بروز واکنش و تشویش اذهان مردم در خصوص گونه‌های جانوری شد.

 روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان؛ ام البنین محمدپور رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل استان گفت:  طی روز‌های گذشته و در پی وقوع حمله یک قلاده شغال در شهرستان مهرستان تصاویر و فیلم‌هایی از تعقیب گونه شغال در این شهرستان در فضای مجازی دیده می‌شود، درغروب روز چهارشنبه مورخ ۱۹/۱۱/۱۴۰۱ بر اثر ورود و حمله یک قلاده شغال سرگردان با رفتار غیر طبیعی باعث زخمی شدن چهارتن از اهالی روستای کهن رسول بخش در شهرستان مهرستان شد که موجب بروز واکنش و تشویش اذهان مردم در خصوص گونه‌های جانوری شد.

محمدپور بیان داشت: در استان سیستان و بلوچستان بدلیل کاهش نزولات جوی و خشکسالی‌ها پیاپی، شاهد از بین رفتن زیستگاه‌های مناسب و در دسترس حیات وحش، کاهش طعمه و متعاقب آن حضور گونه‌های جانوری در نزدیکی شهر‌ها و روستا‌ها می‌باشیم به گونه‌ای که عواملی، چون افزایش جمعیت، توسعه سکونتگاه‌ها، عدم مدیریت صحیح پسماند در شهر‌ها و رها نمودن زباله و ضایعات و حتی لاشه‌های حیوانات اهلی در اطراف روستا‌ها به حضور حیات وحش در اطراف شهر‌ها و روستا‌ها شدت بخشیده است.

وی گفت: گونه هایی، چون شغال و روباه از فراوانترین گوشتخواران ایران می‌باشند که در اطراف روستا‌ها و حاشیه شهر‌ها بیشتر دیده می‌شوند. شغال‌ها حیواناتی شبگرد و همه چیز خوارند که به صورت گروهی زندگی می‌کنند. خوی درندگی برای انسان ندارند و در حالت طبیعی سعی می‌کنند خودشان را از انسان مخفی کنند پس در مواردی که حس می‌کنید شغال احساس ترس ندارد به آن حیوان نزدیک نشوید و رفتار‌های تحریک آمیز برای درگیری آن‌ها ایجاد نکنید.

 محمدپور ضمن تشکر و قدردانی از تمامی دوستداران محیط زیست از کلیه هم استانی‌های عزیز درخواست کرد؛ در صورت مشاهده هر گونه حیوان با رفتار غیر طبیعی و یا در صورت مشاهده حیوانات وحشی در مناطق مسکونی بویژه گوشتخواران وحشی مجروح، آسیب دیده، سرگردان و دارای رفتار غیر طبیعی، نابالغ و یا لاشه حیوانات وحشی موضوع را به نزدیکترین اداره حفاظت محیط زیست و یا پاسگاه‌های محیط بانی و یا سامانه شبانه روزی ۱۵۴۰ اطلاع رسانی نمایند.
 


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار