فنلاند انتظار دارد در تابستان به عضویت ناتو درآید

رئیس جمهور فنلاند انتظار دارد این کشور تا ماه ژوئیه به عضویت کامل ناتو درآید.

سائولی نینیستو، رئیس جمهور فنلاند، امروز شنبه گفت که انتظار دارد این کشور تا تابستان به عضویت کامل ناتو درآید.

به گفته وی، فنلاند باید زمانی که این اتحاد مهم‌ترین اجلاس خود را در ویلنیوس در ۱۱ تا ۱۲ ژوئیه برگزار می‌کند، عضو این سازمان باشد.
نینیستو گفت که تاخیر در عضویت پس از این تاریخ به مانند طولانی کردن موضوع است.

وی با تامل در مسیر سوئد خاطرنشان کرد که "مذاکرات دوجانبه بین آمریکا و ترکیه می‌تواند به پیشرفت کار‌ها کمک کند. "
پارلمان فنلاند ممکن است پیشنهاد دولت را قبل از تصویب عضویت فنلاند در ناتو توسط همه کشور‌های عضو این اتحادیه بررسی کند. پس از آماده شدن این لایحه توسط پارلمان، رئیس جمهور درباره پیوستن فنلاند به ناتو تصمیم گیری خواهد کرد. پیش از این که مجارستان و ترکیه توافقنامه پیوستن فنلاند به ناتو را تصویب کنند، ممکن است این سند برای مقامات آمریکایی ارسال شود.

در روز ۱۸ ماه مه، فنلاند و سوئد برای عضویت در ناتو درخواست دادند. با این حال، آنکارا بر سر پیشنهاد پیوستن آن‌ها به این ائتلاف مانع تراشی کرد و از کشور‌های شمال اروپا خواست سازمان‌های کردی را تروریستی اعلام کنند و افرادی را که به فعالیت تروریستی یا کمک به کودتای ۲۰۱۶ (در ترکیه) متهم شده اند، به ترکیه تحویل دهند. ترکیه همچنین خواستار لغو ممنوعیت تأمین تسلیحات به آنکارا شد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در روز ۲۸ ژوئن، پیش از برگزاری اجلاس ناتو به میزبانی مادرید، با سائولی نینیستو رئیس جمهور فنلاند، ماگدالنا آندرسون نخست وزیر سوئد و همچنین ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو گفتگو کرد. در این گفتگو‌ها یادداشت تفاهمی در خصوص پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو حاصل شد که قرار است توسط همه کشور‌های عضو این بلوک تصویب شود.

در اوایل ماه ژوئیه، وزرای خارجه فنلاند و سوئد و همچنین سفرای ۳۰ کشور عضو ناتو پروتکل‌های پیوستن این دو کشور را امضا کردند. هلسینکی و استکهلم پس از تصویب این اسناد توسط همه کشور‌های عضو ناتو به این سازمان خواهند پیوست. مجارستان قصد دارد در فوریه سال ۲۰۲۳ این توافق را تصویب کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار