سوئد: آماده از سرگیری مذاکرات با ترکیه درباره پیوستن به ناتو هستیم

سوئد از آمادگی استکهلم برای از سرگیری گفت‌وگو‌ها با آنکارا درباره عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خبر داد.

«اولف کریسترسن» نخست‌وزیر سوئد امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد: «ما آمادگی داریم هر زمانی که ترکیه صلاح بداند مذاکرات برای پیوستن استکهلم به سازمان ناتو را آغاز کنیم. در حال حاضر مهمترین اقدام آرام کردن شرایط موجود است.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، وی با اشاره به اختلافات پیش آمده میان سوئد و ترکیه به دلیل تظاهرات افراط‌گرایان و قرآن‌سوزی در این کشور، گفت: «بسیار سخت است زمانی که شرایط نامساعد است اقدام به یک مذاکره موفق و خوب کرد. ما به دنبال روابط حسنه با طرف ترک هستیم و از بهبود روابط استقبال می‌کنیم.»

نخست‌وزیر سوئد در پایان گفت: «این‌که آنکارا خواهان پیش‌شرط برای شروع مذاکرات باشد مورد قبول است، اما به دلیل انتخابات ترکیه که قرار است در ماه مِه سال جاری برگزار شود طبیعی است که این کشور هم اکنون تمرکز خود را به سیاست داخلی معطوف کند. با این حال، هر زمانی که آن‌ها آمادگی داشته باشند، ما نیز آماده گفت‌وگو هستیم.»

ترکیه پیش‌تر اعلام کرده بود به دلیل سیاست‌های خصمانه سوئد و اعطای مجوز برای تظاهرات ضداسلامی در مقابل سفارت این کشور در استکهلم و آتش زدن قرآن کریم، کتاب مقدس مسلمانان، با عضویت این کشور در سازمان ناتو مخالف است، اما مشکلی با عضویت فنلاند در این نهاد نظامی ندارد.

نخست‌وزیران سوئد و فنلاند در کنفرانس خبری هفته گذشته خود تأکید کردند استکهلم و هلسینکی با یکدیگر تقاضای عضویت در سازمان ناتو را داده‌اند و با هم روند عضویت را طی کرده و به این نهاد می‌پیوندند.

براساس منشور سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، تمامی ۳۰ عضو این نهاد نظامی حق وتو داشته و عضویت کشور‌های جدید در ناتو منوط به موافقت تک تک اعضای پیشین است. آنکارا تاکنون از این مسئله برای مجاب کردن سوئد و فنلاند به منظور استرداد اعضای حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) مستقر در این دو کشور بهره برده بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار