هشدار سامان ملل درباره افزایش کشت خشخاش در میانمار

سازمان ملل متحد هشدار داد کشت خشخاش در میانمار پس از کودتای نظامی فوریه ۲۰۲۱ به شدت افزایش یافته است.

سازمان ملل متحد امروز (پنجشنبه) هشدار داد کشت خشخاش در میانمار پس از کودتای نظامی فوریه ۲۰۲۱ که سال‌ها پیشرفت در مبارزه با قاچاق مواد مخدر در این کشور را از بین برد، به شدت افزایش یافته است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرائم سازمان ملل متحد اعلام کرد سطح زمین مورد استفاده در میانمار برای کشت خشخاش که از آن تریاک و هروئین استخراج می‌شود، طی یک سال ۳۳ درصد افزایش یافته و در سال ۲۰۲۲ به ۴۰ هزار و ۱۰۰ هکتار رسیده است.

مجموع تولید تریاک در میانمار ۷۹۰ تن تخمین زده می‌شود که ۸۸ درصد نسبت به سال قبل به ویژه به کمک فناوری‌های کارآمدتر کشاورزی افزایش یافته است. این مطالعه که بر اساس تصاویر ماهواره‌ای و مطالعات میدانی انجام شده است، نشان می‌دهد چنین حجمی از تولید تریاک یک رکورد از سال ۲۰۱۳ است.

جرمی داگلاس، نماینده منطقه‌ای سازمان ملل در مبارزه با مواد مخدر در آسیای جنوب شرقی گفت آشفتگی‌های اقتصادی، امنیتی و سیاسی پس از کودتا موجب رقم خوردن این مسئله شده است. داگلاس گفت بسیاری از کارگران مجبور شده اند مناطق شهری را برای کار در مزارع خشخاش در حومه شهر ترک کنند.

ارزش اقتصاد خشخاش در میانمار بین ۶۶۰ تا ۲ میلیارد دلار یا ۱ تا ۳ درصد تولید ناخالص داخلی با توجه به افزایش تولید مواد مخدر مصنوعی است. بر اساس این گزارش متوسط قیمت پرداختی به کشاورزان برای هر کیلو تریاک طی یکسال، ۶۹ درصد افزایش یافته و در سال ۲۰۲۲ به ۲۸۱ دلار رسیده است. بانک جهانی اعلام کرد به دلیل آشفتگی اقتصادی پس از کودتا، حدود ۴۰ درصد از جمعیت میانمار در سال ۲۰۲۲ زیر خط فقر زندگی می‌کردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار