مدیرعامل شرکت مهندسی و ساختمان نفت مطرح کرد:

حرکت به سمت ساخت پتروپالایشگاه‌ها برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر

احمدی گفت: اکنون از ساخت پالایشگاه‌ها عبور کرده و به دانش ساخت پتروپالایشگاه‌ها با تکنولوژی جدید دست یافته‌ایم که ارزش افزوده بیشتری را به همراه دارد.

در گفتگوی ویژه خبری امشب درباره توسعه پالایشگاه نفت آبادن با حضور احمدی مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران و نخعی عضو کمیسیون انرژی مجلس بحث و بررسی شد.

اهمیت توسعه پالایشگاه نفت آبادان چیست؟

احمدی: دو مرحله بازسازی در پالایشگاه آبادان طی سال های ۸۴ و ۹۶ انجام شد.اکنون هم با طرح توسعه این پالایشگاه با ظرفیت ۳۶۰ هزار بشکه نفت در مدار تولید قرار گرفته است  که البته ظرفیت این پالایشگاه می تواند به  بیش از ۶۰۰ هزار بشکه هم برسد.

در توسعه این پالایشگاه چقدر از توان دانش بنیان ها استفاده شده است؟

احمدی: درحوزه  مهندسی بالای ۹۰ درصد دانش داخلی استفاده و در بخش ساخت ۱۰۰ درصد از توان داخلی بهره گرفته شده است. در حوزه کالا هم ۷۰ درصد تجهیزات توسط سازندگان داخلی تامین شده است.

ما اکنون از دانش ساخت پالایشگاه ها عبور کرده و به دانش ساخت  پترو پالایشگاه ها با تکنولوژی های جدید دست یافته ایم که  زنجیره پتروشیمیایی را تکمیل کرده و ارزش افزوده بیشتری را به همراه دارد.

بزرگترین واحد پالایشگاه خاورمیانه چه ویژگی هایی دارد؟

این پالایشگاه بزرگترین واحد تقطیر و تقطیر در خلاء خاورمیانه محسوب می شود.

پالایشگاه به دست سازندگان داخلی به مدار تولید رسیده و به خودکفایی رسیده ایم.

مجلس چه کمکی به نوسازی پالایشگاه ها کرده است؟

نخعی: صنعت پالایشگاه سازی از افتخارات مهندسی کشور است. در خیلی از بخش ها به خودکفایی رسیده ایم و امکان صدور خدمات فنی و مهندسی را داریم.

در دهه ۷۰ تا ۹۰ سرمایه گذاری جدیدی برای احداث پالایشگاه نشده بود. اما طی سال های اخیر اقداماتی در این بخش انجام شده که نمونه آن پالایشگاه شهید سلیمانی است که به تامین بنزین کشور کمک می کند.

در بودجه ۱۴۰۱ و لایحه بودجه ۱۴۰۲ برنامه هایی برای توسعه پالایشگاه ها پیش بینی شده است.

 به سمت پتروپالایشگاه ها که ارزش افزوده بیشتری ایجاد می کند می رویم. در مجلس در این خصوص اقدام کرده ایم و موانع و مشکلات در مسیر توسعه پتروپالایشگاه ها بررسی می شود در صورت نیاز اصلاح قانون و نظارت بیشتر انجام خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار