۴۰ رستوران و سفره خانه در اهواز به علت عرضه قلیان پلمب شد

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز از پلمب ۴۰ رستوران و سفره خانه در حوزه غرب این کلانشهر به دلیل عرضه قلیان خبر داد.

شایسته شمی پور با تاکید بر انجام فعالیت‌های فرهنگی و ارتقاء سطح سواد بهداشتی مردم، گفت: اولین قدم انجام کار فرهنگی و افزایش فعالیت‌های رسانه‌ای و آموزشی در سطح شهر با مضامین بهداشتی و مضرات و خطرات استعمال قلیان است و باید رسانه ملی در این زمینه بیشتر ورود کند. 

او افزود: فروش لوازم و ابزار الات مواد دخانی بخصوص قلیان به راحتی انجام می‌شود و در بسیاری از این مراکز با استفاده از ویترین‌های جذاب و وسوسه کننده بر تبلیغ آن افزوده و همین امر شاید بر تعداد مصرف کنندگان قلیان و بویژه نوجوانان بیفزاید.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز  ادامه داد: رواج استعمال مواد دخانی از جمله قلیان و سیگار در رستوران‌ها و کافه‌ها می‌تواند زنگ خطری باشد که ابتدا کانون خانواده‌ها و سپس مسئولان فرهنگی جامعه را از بروز آسیبی بزرگ خبر می‌دهد.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز می‌گوید: مصرف مواد دخانی از جمله قلیان می‌تواند باعث افسردگی، رنگ پریدگی، سردرد، سرگیجه، اختلالات گوارشی، بروز ناراحتی‌های قلبی و عروقی و زمینه ساز ابتلا به انواع سرطان‌ها گردد. میزان مواجهه با دود در هر وعده مصرف قلیان معادل استعمال ۸۰ تا ۱۰۰ نخ سیگار است و آلودگی تنباکو‌های معطر به ترکیبات سرطان زای قطعی همچون بنزن، فلزات سنگین و آلودگی تنباکو‌ها حین آماده سازی به برخی از مواد روانگردان، این دغدغه را دو چندان می‌کند.

خانم شمی پور با بیان اینکه در سالیان اخیر مصرف این ماده دخانی که به اسانس‌های معطر آغشته است بین خانواده‌ها و جوانان گسترش چشمگیر و هشداردهنده‌ای یافته است، گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۴۰ رستوران و سفره خانه متخلف که اقدام به عرضه قلیان در اماکن عمومی کردند در محدوده زیر پوشش غرب اهواز پلمب و ۸۷ مورد به مراجع قضایی معرفی و ۱۱۸ جام قلیان نیز جمع آوری و معدوم شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار