اعلام آمادگی ترکیه برای میانجیگری صلح میان روسیه و اوکراین

رجب طیب اردوغان از آمادگی آنکارا برای میانجیگری در گفتگو‌های صلح میان مسکو و کی یف خبر داد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه شامگاه جمعه با ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی خود گفتگو کرد. دو طرف در این تماس تلفنی درباره طیف گسترده ای از مسائل از جمله جنگ اوکراین و صادارت غلات به رایزنی پرداختند.  

بر این اساس، اردوغان در این تماس تلفنی اعلام کرد آنکارا آمادگی دارد میزبان مذاکرات صلح میان اوکراین و روسیه برای پایان بخشیدن به جنگ است. ما به دنبال ایجاد صلحی پایدار در اوکراین و پایان بخشیدن به هر گونه تخاصم هستیم. 

جان مرشایمر، استاد روابط بین الملل دانشگاه شیکاگو و سردمدار رئالیسم تهاجمی که بزرگترین استراتژیست حال حاضر جهان محسوب می شود بر این باور است روسیه به دلیل منافع حیاتی که دارد متعهد به پیروزی در نبرد اوکراین است. در سوی مقابل، کی یف و متحدان غربی اش به ویژه آمریکا به طور جدی به دنبال شکست روسیه و خارج کردن مسکو از مدار قدرت های بزرگ هستند. 

مرشایمر تاکید دارد: در نتیجه این مسئله تنها به طولانی تر شدن جنگ و نابودی اوکراین منجر خواهد شد. به هر میزان که کمک های غرب به اوکراین تشدید شده و روسیه به شکست نزدیک تر شود، احتمال استفاده مسکو از تسلیحات هسته ای افزایش خواهد یافت که این مسئله می تواند پیامد جدی برای آینده اتحادیه اروپا و حتی سازمان ناتو داشته باشد. در بدترین سناریو نیز امکان درگیری میان ناتو و روسیه وجود دارد. 

از دیدگاه این استراتژیست برجسته بهترین رویکرد در حال حاضر این است که مذاکرات صلح میان دو طرف انجام شده و نیز اوکراین به کشوری بی طرف میان روسیه و غرب تبدیل شود. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
اگه ترکیه مرد صلح است اول دست از سر شمال سوریه بردارد وبه خاک سوریه طمع نکند بعد برای دیگران میانجیگری کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
اعلام آمادگی ترکیه برای میانجیگیری صلح میان روسیه و اوکراین
ترکیه زحمت بی خود وبی نتیجه نکش چون درستکه اوکراین و اروپا بخاطر این جنگ خیلی خسارت دیدندو وضعیت خیلی بدی دارند اما آمریکا داره سود میبره و مهماتشو میفروشه پس جنگ چه بخواهید چه نخواهید ادامه دارد . شیطان بزرگ آمریکا همیشه جنگ افروز بوده خدا آمریکارو لعنت کنه ...
آخرین اخبار