پاکستان و افغانستان توافق تجاری امضا کردند

اتاق مشترک تجارت افغانستان – پاکستان اعلام کرد اسلام‌آباد و کابل بر کاهش تعرفه بر کالاها به توافق رسیده اند.

به دنبال افزایش تعرفه‌های گمرکی بر کالاهای افغانستان در بنادر پاکستان، به خصوص در کراچی که باعث انتقاد صریح تاجران کشور در هفته گذشته شد اتاق مشترک تجارت دو کشور از توافق دوجانبه درباره تعرفه گمرکی بر کالاها خبر داده است.

نقیب الله صافی، رییس اتاق مشترک تجارت افغانستان – پاکستان  گفت: با امضا این سند، مشکلات تعرفه‌ای حل می شود و این یک پیشرفت بازرگانی است که تجارت میان هر دو کشور را افزایش خواهد داد.

بربنیاد گزارش برخی از رسانه‌های پاکستانی، در این توافق‌نامه آمده است  ۶۰ درصد مالیه بر صادرات زغال‌سنگ از افغانستان به پاکستان کاهش خواهد یافت.

وزارت صنعت و تجارت طالبان گفت کاهش تعرفه گمرکی پنج نوع میوه تازه و سبزیجات با اسلام‌آباد توافق شده و مسئپلان این وزارت تلاش دارند تا بهای زغال‌سنگ را برابر با بهای آن در بازارهای جهانی به فروش برسانند.

درهمین حال، برخی از بازرگانان می‌گویند پاکستان در تجارت افغانستان نقش مهمی دارد و نباید مسایل سیاسی تاثیر منفی بر تجارت کشور بگذارد.

اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، هفته قبل به خاطر مشکلات ایجاد شده برای تاجران کشور در بندر کراچی پاکستان، کنفرانس مطبوعاتی را با حضور تاجران و سرمایه گذاران کشور برگزار کرده بود.

یونس مومند، سرپرست اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان گفت: پاکستان حق ندارد از اموال تجارتی تاجران افغانستانی ها در بندر کراچی تعرفه تجارتی دریافت کند.

قابل یادآوری است آمارهای وزارت صنعت و تجارت نشان می‌دهد که در هفت ماه گذشته بیش از یک میلیارد دالر کالاهای افغانستان صادر شده است که از این میان، به ارزش نزدیک به ۷۴۴ میلیون دالر تنها به پاکستان کالا صادر شده است.

برچسب ها: توافق تجاری ، عوارض
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار